آمریکا در مورد عبور از حریم هوایی ایران هشدار داد

0
255

آمریکا به شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده است که با توجه به خصومت روابط دو کشور، در استفاده از حریم هوایی ایران احتیاط کنند. این کشور حریم هوایی عراق را به عنوان بدیل آسمان ایران معرفی کرده است.

آمریکا هشدار جدیدی را به خطوط هوایی برای عبور از حریم هوایی ایران صادر کرده است. خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه ۲۰ شهریور (۱۱ سپتامبر) گزارش داده است که آمریکا از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است تا هنگام عبور از حریم هوایی ایران، وخیم‌تر شدن روابط دو کشور را در نظر گرفته و جانب احتیاط را رعایت کنند.

در این هشدار که از سوی اداره هوانوردی فدرال آمریکا صادر شده، به تشدید فعالیت‌های نظامی مرتبط با سوریه در آسمان ایران و یا از مسیرهای ترانزیتی حریم هوایی این کشور اشاره شده است.

اداره هوانوردی ایالات متحده در دستورالعمل جدید خود که روز یکشنبه هم‌زمان با انقضای توصیه‌های پیشین منتشر شده، بدون ذکر جزئیات، به یک فروند هواپیمای مسافربری آمریکایی اشاره کرده که در دسامبر سال ۲۰۱۷ توسط جنگنده‌های جمهوری اسلامی در حریم هوایی ایران متوقف شده است.

دفتر خدمات پرواز آمریکا که اطلاعات امنیت پرواز در حریم‌های هوایی را در اختیار شرکت‌های هواپیمایی می‌گذارد، با اشاره به بازگشایی حریم هوایی عراق از نوامبر ۲۰۱۷، آسمان عراق را به عنوان گزینه بدیل معرفی کرده، اما در عین تأکید بر “ترجیح عراق بر ایران”، تصریح کرده است که در کل منطقه، مسیر کاملا مناسبی وجود ندارد.

دولت آمریکا سال گذشته میلادی نیز هشدار مشابهی را در رابطه با استفاده شرکت‌های هواپیمایی از آسمان ایران صادر کرده بود.

وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز با اشاره به بازداشت برخی از اتباع خود توسط جمهوری اسلامی و تیره‌تر شدن روابط دو کشور، به شهروندان آمریکایی توصیه کرده است که از سفر به ایران خودداری کنند.

آمریکا همچنین به شهروندان خود توصیه می‌کند که به دلیل درگیری‌های نظامی و حملات تروریستی در عراق از سفر به این کشور نیز خودداری کنند. آخرین دستورالعمل اداره هوانوردی فدرال آمریکا درباره عراق در دسامبر سال گذشته، پرواز اکثر شرکت‌های هواپیمایی در آسمان این کشور را در ارتفاع کمتر از ۲۶ هزار پایی ممنوع کرده بود.

به گزارش دویچه وله؛ خروج آمریکا از برجام خصومت در روابط جمهوری اسلامی و ایالات متحده را وارد مرحله جدیدی کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه (هشتم ماه مه) خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را اعلام کرد. دور نخست تحریم‌ها ۱۵ مرداد از جمله در حوزه‌های خرید و تهیه دلار توسط جمهوری اسلامی، تجارت فلزات گرانبها و خودروسازی آغاز شد. روز ۱۳ آبان‌ماه آینده نیز تحریم‌های آمریکا در حوزه نفت و انرژی و مبادلات بانک مرکزی جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد.