آمریکا در حال حاضر خودمختاری کردهای سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت

0
169

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به درخواست خودمختاری یک گروه کرد در سوریه گفت ایالات متحده آمریکا هیچ منطقه خودمختار در این کشور را به رسمیت نمی شناسد.

مارک تونر روز چهارشنبه ۲۶ اسفند به خبرنگاران گفت که ایالات متحده آمریکا مخالف هرگونه اعلام خودمختاری در سوریه در خلال گفت و گوهای سیاسی صلح این کشور است.

وی گفت ما در حال حاضر بر روی مذاکرات سیاسی دوره انتقالی تمرکز داریم تا قدرت در اختیار دولتی که ظریفیت خدمت و منفعت رسانی به همه مردم سوریه را دارد، قرار بگیرد.

آقای تونر افزود: “ما همچنین خیلی شفاف به تمامیت ارضی سوریه احترام می گذاریم.”

اظهارات این مقام وزارت خارجه آمریکا پس از آن صورت می گیرد که روز چهارشنبه، کردهای شمال سوریه از قصد خود برای فدرال خواندن مناطق شمالی تحت کنترل خود خبر دادند.

نواف خلیلی، سخنگوی حزب اتحاد دموکراتیک، یکی از گروه های مهم کرد در سوریه، این مطلب را روز چهارشنبه به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت. وی گفت گروهش فقط برای یک منطقه کردی فدرال لابی و رایزنی نمی کند بلکه به دنبال منطقه ای است که نماینده ترکمن ها، عرب ها و همچنین کردهای شمال سوریه باشد.

این اظهارات خیلی زود با واکنش منفی برخی گروه های دیگر از جمله سایر کردها مواجه شد.

عبدالحکيم بشار، يکی از مقام های ارشد کرد و عضو شورای ملی کردستان سوريه ادعای حزب دموکراتيک کردستان سوريه در مورد احتمال اعلام يک حکومت فدرالی در شمال سوريه را رد کرد و گفت اين حزب نمی تواند به تنهايی و از طرف اکثريت مردم کرد تصميم بگيرد.

پیشتر، نواف خلیلی این مطلب را در حالی گفت که دمشق با گروه های شورشی مورد حمایت عربستان سعودی، با مدیریت استفان دی میستورا، فرستاده سازمان ملل متحد در حال برگزاری مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به جنگ داخلی سوریه هستند که چند روز پیش وارد ششمین سال خود شد.

این اولین بار نیست که مساله فدرالیسم و خود مختاری کردهای سوریه مطرح می شود. پیش از این سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه از چنین احتمالی سخن گفته بود.

برخی کردهای سوریه خوش بین هستند بتوانند در نهایت مانند کردهای عراق، یک دولت خود مختار در شمال و شرق سوریه به وجود بیاورند.

غیر از مقام های کرد و روسی، استفان دی می‌ستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه هم یکبار پیشتر مساله فدرالیسم در این کشور را مطرح کرد.

در حال حاضر ترکیه و دولت اسد مخالف جدایی کردها از ترکیه و سوریه هستند و هرگونه مخالفت در این مناطق را به شدت سرکوب می کنند.

به گزارش صدای آمریکا؛ هرچند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بحث فدرالیسم را در حال حاضر منتفی دانست، اما آقای مارک تونر گفته، اگر توافق توسط مردم و نمایندگان آنها یک سیستم فدرالی برای خودمختاری برخی مناطق مختلف را انتخاب کند، واشنگتن شاید مخالفتی نکند.