آمریکا درصدد تشکیل ائتلاف نظامی برای تامین امنیت تنگۀ هرمز و باب المندب

0
212

ایالات متحده آمریکا امیدوار است طی دو هفته آینده به کمک متحدانش، ائتلافی نظامی در منطقه خلیج فارس برای حفاظت از آبهای استراتژیک ایران و یمن تشکیل دهد.

این خبر روز سه‌شنبه از سوی ژنرال جوزف دانفورد، رئیس ستاد فرماندهی مشترک ارتش آمریکا اعلام شد.

گفته می‌شود در چارچوب این طرح که تنها چند روز از نهایی شدن آن گذشته، آمریکا نقش فرماندهی، کنترل و نظارت بر فعالیتهای نیروهای ائتلاف را برعهده خواهد داشت و کشورهای متحد در ائتلاف نیز کار گشت‌زنی دریایی در کنار کشتی‌های فرماندهی آمریکا و اسکورت کشتی‌های تجاری را انجام خواهند داد.

ژنرال دانفورد اعلام کرد: «هم اکنون در حال گفتگو با شماری از کشورها هستیم تا ببینیم آیا می‌توانیم با یکدیگر ائتلافی برای اطمینان از آزادی ناوبری در تنگه هرمز و باب المندب تشکیل دهیم… احتمالا تا دو هفته آینده مشخص می‌شود که کدام کشورها عزم سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند. در گام بعدی، بطور مستقیم با نیروهای نظامی کار خواهیم کرد تا قابلیتهای ویژۀ آنها برای پشتیبانی از این طرح را شناسایی کنیم.»

نزدیک به یک پنجم نفت جهان از مسیر تنگه هرمز منتقل می‌شود و جمهوری اسلامی تا کنون بارها تهدید کرده درصورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، این تنگه را خواهد بست.

تقویت امنیت رفت و آمد کشتی‌ها در تنگه باب المندب که دریای سرخ را به خلیج عدن و دریای عرب متصل می‌کند نیز برای آمریکا و متحدانش مهم است.

علاوه بر کالاهای تجاری، روزانه نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت از مسیر باب المندب به اروپا، ایالات متحده و آسیا منتقل می‌شود و آمریکا همچنین عربستان سعودی و امارات متحده عربی از حملات حوثی‌های یمن در حوالی این تنگه نگران هستند.

یورونیوز گزارش داد؛ تصمیم برای ایجاد این ائتلاف بویژه پس از آن گرفته شد که شماری از تانکرهای نفتی در ماه‌های مه و ژوئن در نزدیکی تنگه هرمز مورد حمله قرار گرفتند و جمهوری اسلامی یک پهپاد تجسسی آمریکا را نیز در این منطقه سرنگون کرد.