آمریکا خواستار مجازات جمهوری اسلامی از سوی سازمان ملل شد

0
302

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل، از شورای امنیت خواست جمهوری اسلامی را به خاطر آنچه دولت پرزیدنت ترامپ «سرپیچی خطرناک» از قطعنامه سازمان ملل می خواند تنبیه کند. دولت پرزیدنت ترامپ جمهوری اسلامی را به «رفتار بی ثبات کننده» متهم می کند. روسیه اما طرفدار گفتگو و مخالف تهدید و یا تحریم است.

خانم هیلی روز سه شنبه، ۲۸ آذرماه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی، ضمن انتقاد از رفتار جمهوری اسلامی بعد از توافق هسته‌ای، اعلام کرد ایالات متحده در روزهای آینده گزینه های مختلفی را برای فشار بر جمهوری اسلامی در جهت «اصلاح رفتار این کشور» با اعضای شورای امنیت در میان خواهد گذاشت.

سفیر آمریکا در سازمان ملل شورای امنیت می تواند توافقنامه هسته ای با جمهوری اسلامی را اصلاح کرده و یا با توافقی جدید جایگزین کند تا از فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی جلوگیری کند.

هیلی همچنین از بررسی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی «در پاسخ به تقض صریح تحریم تسلیحاتی یمن» و بازخواست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی به دلیل نقض بسیاری از قطعنامه های سازمان ملل خبر داد. خانم هیلی به حمله موشکی روز سه شنبه حوثی‌های یمن به ریاض اشاره کرد و گفت نشانه‌های مشابهی از نقش جمهوری اسلامی در پرتاب موشک تازه به ریاض دیده می‌شود.

پرزیدنت ترامپ جمهوری اسلامی را به بی ثبات سازی در خاورمیانه و همچنین ادامه برنامه موشکی جنجالی متهم می کند. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ که بعد از توافق هسته ای در سال ۹۴ در شورای امنیت تصویب شد، جمهوری اسلامی از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است.

در یکسال اخیر ایران چندین آزمایش موشکی داشته است. با اینکه جمهوری اسلامی می گوید هدف از این آموزش ها بررسی توان دفاعی است اما گاهی موشک های ایران در اختیار برخی گروه های تروریستی از جمله حزب الله لبنان و حوثی های یمن قرار گرفته است.

واکنش روسیه

ولادیمیر سافرونکوف، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اما اعلام کرد آنچه برای اجرای توافقنامه برجام ضروری است، «ترک زبان تهدید و تحریم، آغاز استفاده از گفتگو و تمرکز بر گسترش همکاری و اعتماد دو طرفه است».

در جلسه روز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل، به بررسی گزارش دبیر کل این سازمان در مورد پایبندی جمهوری اسلامی به توافقنامه برجام پرداخت.

به گزارش صدای آمریکا؛ آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در این جلسه اعلام کرد جمهوری اسلامی به مفاد برجام پایبنده بوده، اما هشدار داد جمهوری اسلامی به خواست سازمان ملل برای توقف برنامه موشکی توجه نکرده است.