آمریکا خواستار آزادی یک تاجر ایرانی‌- آمریکایی از زندان جمهوری اسلامی شد

0
202

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در آستانه چهارمین سال حبس عماد شرقی توسط جمهوری اسلامی خواستار آزادی این زندانی دو‌تابعیتی شد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شنبه 23 آوریل در صفحه توییتر خود ضمن اشاره به این که جمهوری اسلامی از خانواده‌های دوتابعیتی به عنوان «مهره سیاسی» استفاده می‌کند، نوشت: «چهار سال است که خانواده شرقی مشتاقانه منتظر بودند تا جمهوری اسلامی عماد را آزاد کند. او افزود: «ما از جمهوری اسلامی می‌خواهیم که دست از این عمل غیرانسانی بردارد و عماد را آزاد کند.»

مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه نیز جمعه در پیامی توییتری ضمن بیان این که حبس این زندانی دوتابعیتی در «زندان بدنام اوین» «ناعادلانه» و اتهام‌های مطرح شده علیه او «واهی» است، خواستار آزادی فوری عماد شرقی شد.

العربیه نوشت؛ عماد شرقی یکی از چهار شهروند ایرانی‌-‌آمریکایی است که توسط جمهوری اسلامی در بازداشت بسر می‌برد. پرونده او به همراه سه زندانی دو‌تابعیتی دیگر که شامل باقر نمازی، سیامک نمازی و مراد طاهباز می‌شود، مدتی است به یکی از موضوعات حل‌نشده در مذاکرات جمهوری اسلامی با غرب تبدیل شده است.

عماد شرقی که مدتی بود قصد اقامت در ایران و فعالیت تجاری داشت نخستین‌بار در اردیبهشت سال 1397 بازداشت و پس از نه ماه با قرار وثیقه آزاد شد. اما دو سال بعد در حالی‌که جمهوری اسلامی به گفته او بود که از وی رفع اتهام شده، با تشکیل یک پرونده دیگر و دادگاه غیابی، به اتهام «جاسوسی» به تحمل 10 سال حبس محکوم شد.