آمریکا حوثی‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد

0
110

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تصمیم گرفته است که شبه‌نظامیان حوثی مورد حمایت رژیم جمهوری اسلامی در یمن را به عنوان یک سازمان گروه تروریستی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

مجله آمریکایی «فورین پولیسی» Foreign Policy نوشت، دولت ترامپ تا قبل از پایان دوره ریاست جمهوری در 20 ژانویه 2021 تلاش خواهد کرد تا شبه‌نظامیان حوثی وابسته به دولت جمهوری اسلامی را به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.

این در حالی که سازمان ملل و آژانس‌های امدادرسانی وابسته به سازمان ملل در تلاشند تا دولت ترامپ را از این تصمیم منصرف کنند، اما به نظر می‌رسد که همزمان با سفر مایک پمپئو ، وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل، سعودی و امارات متحده عربی تصمیم آمریکا برای قرار دادن حوثی‌ها در لیست گروههای تروریستی جدی شده است .

این مجله همچنین نوشت با قرار دادن حوثی‌ها در فهرست سازمان‌های تروریستی، ایالات متحده پیروزی دیگری در راستای استراتژی محدود کردن فعالیت‌های تخریبی رژیم جمهوری اسلامی در منطقه کسب خواهد کرد.

فورین پولیسی به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: «ایالات متحده از مدت‌ها پیش به این فکر بود که شبه نظامیان حوثی را به عنوان یک گروه تروریستی در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد. اما اکنون مایک پمپئو می‌خواهد این مسیر را تسریع کند. به نوشته این مجله این بخشی از سیاست راهبردی «زمین سوخته» است که دولت ایالات متحده مدتی است در برابر دوت جمهوری اسلامی و متحدانش در پیش گرفته است».

این مجله به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت، مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن طی هفته‌های تلاش کرد از آنتونیو گوترش دبیركل سازمان ملل متحد، برای مداخله به منظور تأثیرگذاری بر پمپئو برای منع ایالات متحده از قرار دادن حوثی‌ها در فهرست گروه‌های تروریستی شود، کمک بگیرد.

ماه گذشته دبیر کل سازمان ملل از كلی كرافت، سفیر آمریكا در سازمان ملل متحد خواست تا از برنامه‌های قرار دادن شبه نظامیان حوثی به عنوان یک سازمان تروریستی تجدید نظر كند. آلمان و سوئد نیز ایالات متحده را برای عقب نشینی از این تصمیم تحت فشار قرار دادند ، اما به نظر می‌رسید كه اکنون دیگر تلاش‌ها كمرنگ شده و سازمان ملل متحد برای اجرای تصمیم ایالات متحده در معرفی حوثی‌ها به عنوان یک سازمان تروریستی زمینه سازی می‌کند.

همراهی سازمان ملل و برخی کشورها با ایالات متحده پس از آن صورت می‌گیرد که شبه نظامیان حوثی به همه نداهای صلح پاسخ رد داده و به اعمال تروریستی خود ادامه می‌دهند.

العربیه نوشت؛ گفتنی است که پادشاهی سعودی پیشتر حوثی‌ها را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد.