آمریکا: حمله پهپادی به تاسیسات عربستان کار جمهوری اسلامی است

0
192

حمله پهپادی شبه نظامیان حوثی به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سبب شده است تا تولید نفت در کشور عربستان سعودی به طرز بی سابقه ای مختل شود. سعودی ها می گویند این حملات تولید را در دو سایت بزرگ نفتی هدف قرار گرفته متوقف کرده و آمریکا، بزرگترین متحد غربی ریاض انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته است.

گزارشی که رویترز روز شنبه به نقل از سه منبع آگاه در این خصوص منتشر شده بود یک روز بعد از حملات کم سابقه پهپادی که به تخریب دو مجتمع نفتی آرامکو از جمله بزرگترین مرکز پالایش و فرآوری نفت جهان منجر شد از سوی وزیر انرژی عربستان نیز مورد تایید قرار گرفت.

کاخ سفید پس از تماس تلفنی میان بن سلمان و ترامپ در بیانیه ای اعلام کرد: «آمریکا حمله به تاسیسات مهم نفتی عربستان را محکوم می کند. اقدام های خشونت آمیز بر ضد مناطق غیرنظامی و زیرساخت هایی که برای اقتصاد جهان حیاتی هستند تنها نتیجه اش بالاگرفتن تنش و تشدید بی اعتمادی است.»

این در حالی است که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با لحنی صریح تر از کاع سفید این حملات را محکوم کرد و انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه گرفت. وزیر امور خارجه آمریکا در ادعایی عجیب گفته است که جمهوری اسلامی این حملات را انجام داده است. آقای پمپئو می گوید: «جمهوری اسلامی در حمله ای بی سابقه منبع تولید انرژی جهانی را هدف قرار داده است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه ضمن درخواست از کلیه کشورهای جهان برای محکوم کردن آشکار و علنی جمهوری اسلامی به عنوان عامل حمله به تاسیسات نفتی عربستان تاکید کرده است: «ایالات متحده آمریکا برای تامین نیاز های بازار در زمینه انرژی و نیز پاسخگو کردن جمهوری اسلامی با شرکا و متحدان خود همکاری می کند.»

به گزارش یورونیوز؛ شبه نظامیان حوثی روز شنبه دقایقی پس از حمله پهپادی به تاسیسات نفتی در بقیق و خریص مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند. حوثی ها با اعلام اینکه برای این حملات کمک هایی از داخل عربستان دریافت کرده اند، در پیامی تهدید آمیز یادآور شدند که اگر عملیات ائتلاف نظامی تحت رهبری ریاض در کشورشان ادامه یابد بر شدت حملات پهپادی و موشکی به عربستان سعودی خواهند افزود.