آمریکا حسن ایرلو سفیر رژیم جمهوری اسلامی در یمن را تحریم کرد

0
208

در ادامه سیاست اعمال فشار حداکثری بر رژیم جمهوری اسلامی از سوی آمریکا، روز سه‌شنبه هشتم دسامبر 2020 حسن ایرلو سفیر رژیم جمهوری اسلامی نزد پیکارجویان حوثی یمن تحریم شد.

خبرگزاری رویترزبه نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد واشنگتن حسن ایرلو همچنین جامعة المصطفی را به فهرست تحریم‌ها افزود. ایرلو و جامعة المصطفی به دلیل ارتباط با تروریسم تحریم شدند.

پیش از این دادستانی نظامی یمن روز چهارشنبه 11 نوامبر 2020 از حسن ایرلو سفیر رژیم جمهوری اسلامی نزد پیکارجویان حوثی به دلیل ورود پنهانی به خاک این کشور به قصد جاسوسی، تخریب و همکاری با شبه‌نظامیان کودتاگر حوثی در انجام عملیات خصمانه علیه ملت و ارتش یمن شکایت کرده بود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم جمهوری اسلامی 17 اکتبر 2020 اعلام کرد حسن ایرلو که از فرماندهان سپاه پاسداران رژیم جمهوری اسلامی است، به عنوان سفیر رژیم جمهوری اسلامی وارد صنعاء شد. این موضوع با واکنش دولت قانونی یمن مواجه شده و آن را تعیین حاکم نظامی بر پایتخت سابق یمن توصیف کرد.

دولت یمن این اقدام رژیم جمهوری اسلامی را ادامه اقدامات تحریک‌آمیز و تلاش برای «مشروعیت بخشی به اشغالگری خصمانه یمن و قانونی جلوه دادن دخالت‌ها و اهداف تخریبی تهران برای تهدید صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی» خواند.

در جلسه‌ای که در دادگاه نظامی مأرب به ریاست قاضی عقیل تاج الدین و با حضور دادستان کل نظامی سرلشکر عبدالله الحاضری برگزار شد، پرونده جنایی متعلق به ایرلو به دادگاه ارائه شد.

العربیه نوشت؛ دولت آمریکا می‌خواهد تا آخرین روز کاری خود به سیاست فشار حداکثری بر رژیم جمهوری اسلامی ادامه دهد و کار را برای بازگشت مجدد جو بایدن به توافق برجام دشوار یا ناممکن کند. دولت ترامپ در سال 2018 از برجام خارج شد.