آمریکا: جمهوری اسلامی سامانه‌های دفاع موشکی خود را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داد

0
183

ایالات‌متحده آمریکا به داده‌های اطلاعاتی مختلفی دست پیدا کرده که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی بخشی از سامانه‌های دفاع هوایی خود را در بالاترین سطح آماده‌باش قرار داده و یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که این اقدام جمهوری اسلامی پس از انفجارهای متعدد روزهای گذشته در تاسیسات مرتبط با برنامه موشکی و هسته‌ای جمهوری اسلامی در دستور کار قرار گرفت.

این مقام آمریکایی گفت که به سی‌ان‌ان گفت که حالت آماده‌باش یعنی اینکه جمهوری اسلامی موشک‌های زمین به هوای خود را آماده شلیک کرده تا اهدافی که گمان می‌رود، منشاء تهدید باشند را هدف قرار دهد.

هنوز معلوم نیست آمریکا چگونه به این داده‌ها دست پیدا کرده اما ماهواره‌ها، هواپیماهای جاسوسی و کشتی‌های آمریکایی به شکل مستمر جمهوری اسلامی و تحرکات نیروهای این کشور را زیر ذره‌بین دارند.

آمریکا معتقد است که این آماده‌باش نیروهای جمهوری اسلامی بخشی از یک رزمایش و تمرین نظامی نیست و واکنشی به حوادث روزهای اخیر است و نشان می‌دهد جمهوری اسلامی درباره اینکه با چه تهدیداتی مواجه است، دچار سردرگمی شده است.

نظرات و تحلیل‌های متعدد و گاه متضادی درباره منشاء حوادث روزهای اخیر در پایگاه های مختلف جمهوری اسلامی مطرح شده که نقش اسرائیل در این حملات محتمل‌ترین گزینه به شمار می‌رود و برخی مقامات اسرائیل نیز تلویحا نقش این کشور در حمله به تاسیسات هسته‌ای و موشک‌های بالستیک جمهوری اسلامی را تایید کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که واشنگتن نگرانی‌هایی درباره حمله جمهوری اسلامی به شکلی که نتوان آن را پیش‌بینی کرد، دارد، به ویژه اینکه جمهوری اسلامی احساس می‌کند از سوی آمریکا و اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است.

العربیه نوشت؛ جمهوری اسلامی خلال یک ماه گذشته شاهد مورد هدف قرار گرفتن برخی تاسیسات هسته‌ای و بالستیکی خود بود. در مجموعه انفجاراتی که در ماه گذشته نقاط مختلف ایران را لرزاند، پایگاه‌های هسته‌ای و موشکی متعددی مورد هدف قرار گرفتند و تاسیسات غنی‌سازی نطنز مهم‌ترین مرکز مورد هدف قرار گرفته بود.