آمریکا جمهوری اسلامی را پدرخواندۀ گروه‌های تروریستیِ خاورمیانه خواند

0
221

ادارۀ مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجۀ آمریکا در گزارش سالانۀ خود در بارۀ تروریسم در جهان و اقدامات انجام گرفته در برابر آن در سال ٢٠١٩ میلادی، جمهوری اسلامی را در زمرۀ «پدرخواندگان تروریسم» در جهان شمرده و با ارائۀ سیاهۀ «گروه‌های تروریستی» تحت حمایت این کشور، در کنار برخی «عملیات مرگبار» علیۀ منافع دیگر کشورها، به «حمایت از توطئه‌های تروریستی علیه مخالفان حکومت در کشورهای اروپائی» اشاره کرده است.

ادارۀ مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجۀ ایالات متحد آمریکا در آخرین گزارش سالانۀ خود که روز ٢٤ ژوئن انتشار یافت، با برشمردن پیروزهای بدست آمده در این زمینه در سال گذشتۀ میلادی، بویژه بر نابودی «خلافت دولت اسلامی» تاکید می‌کند و به چالش‌هائی که در جهت تقلیل تروریسم از نگاه آمریکا پیش رو بوده است، اشاره دارد.

نَتان سالِس، هماهنگ کنندۀ مبارزه با تروریسم در ایالات متحد آمریکا، در پیشگفتار خود بر این گزارش که در ٣٠٤ صفحه تدوین گردیده، یادآوری می‌کند که بر اساس قوانین آمریکا، وزارت امور خارجۀ این کشور باید هر سال در بارۀ فعالیت‌های تروریستی در جهان بر پایۀ تعریف ارائه شده در قانون و نیز اقدامات صورت گرفته برای مقابله با آنها گزارش جامع و کاملی به کنگرۀ تسلیم نماید.

او نیز در این پیشگفتار به شکست داعش اشاره کرده، مبارزات انجام گرفته با شاخه‌های گوناگون القاعده را ِاد آورده، بر اقدامات صورت گرفته در جهت مقابله با «تروریسم نژادی و قومی» و بویژه «تروریسم برتری باور سفیدپوستان» تاکید نموده، کمک‌ها و همکاری‌های بین‌المللی آمریکا را در این زمینه بر شمرده و بویژه به یادآوری کارنامۀ جمهوری اسلامی و اقدامات آمریکا در برابر آن پرداخته است.

نَتان سالِس در این باره می‌نویسد «رژیم جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی آن [در سال گذشته] توطئه‌ها و حملات تروریستی خود در سطح جهان را دنبال کردند». بنوشتۀ او هر چند حکومت جمهوری اسلامی «در گذشته سالانه ٧٠٠ میلیون دلار به حمایت از گروه‌های تروریستی، ازجمله حزب‌الله و حماس، اختصاص داده، توانائی این کشور برای حمایت مالی [از این گروه‌ها] در سال ٢٠١٩ به سبب مجازات‌های فلج کنندۀ آمریکا کاهش یافته است».

او می‌نویسد «رژیم [جمهوری اسلامی] در سال‌های اخیر از طریق سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات و امنیت مستقیماً در توطئه‌های تروریستی، از جمله در آمریکای شمالی و جنوبی، اروپا، خاورمیانه، آسیا و افریقا دست داشته است». جمهوری اسلامی، بر اساس این نوشته «به شبکۀ القاعده اجازه داده است، علاوه بر سکونت اعضا خود در ایران، از تسهیلات در این کشور بهره برد و پول و جنگجو به مناطق جنگ زده در افغانستان و سوریه گسیل دارد».

هماهنگ کنندۀ آمریکائی مبارزه با تروریسم در بخشی از پیشگفتار خود که به اقدامات آمریکا برای مقابله با عملیات تروریستی اختصاص دارد، تصمیم وزارت امور خارجۀ آمریکا را مبنی بر قرار دادن «سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در سیاهۀ سازمان‌های تروریستی خارجی، اقدامی تاریخی» توصیف می‌کند و می‌نویسد «این گام بیسابقه نمایانگر جایگاه یگانۀ رژیم جمهوری اسلامی در میان دولت‌های جهان به سبب استفاده از تروریسم به عنوان ابزار اصلی حفظ خویش است».

نَتان سالِس می‌نویسد «آمریکا، در پاسخ به موج توطئه‌های تروریستی جمهوری اسلامی در اروپا در سال ٢٠١٨، همایش مبارزه با تروریسمِ فراملی را در ٢٠١٩ سازمان داد. [این همایش] مسئولان اجرای قوانین، دادستان‌ها و دست اندرکاران مالی بیش از ٢۵ کشور را برای [بررسی چگونگی] اخلال در فعالیت‌های شبکه‌های تروریستی جمهوری اسلامی گردهم آورد». 

او یادآوری می‌کند که آمریکا در سال گذشته «کوشش‌های دیپلماتیک خود را در سطح عالی در بارۀ حزب‌الله، گروه تروریستی مستقر در لبنان که مورد حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، دنبال کرد». بنوشتۀ وی «آمریکا بطور مداوم تلاش‌های خود برای اخلال در شبکۀ مالی حزب‌الله با شناسائی شمار فراوانی واحدهای مالی، رابطین و پول شویان وابسته به گروه تشدید کرد».

نَتان سالِس یادآوری می‌کند که «ایالات متحد آمریکا و آرژانتین مشترکاً در ژوئیه سال گذشته دومین کنفرانس مبارزه با تروریسم در نیم کرۀ غربی را به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حملۀ حزب‌الله علیۀ مرکز فرهنگی یهودیان بوئنس آیرس سازمان دادند». این اقدام بنوشتۀ او منجر به «نتایج ملموس» گردید، زیرا همان سال «آرژانتین، کوسووُ، پاراگوئه و بریتانیا در پی آمریکا، حزب‌الله [لبنان] را در تمامیت آن به عنوان یک سازمان تروریستی شناسائی کرده و تفکیک نادرست میان شاخۀ نظامی و چنانکه گفته می‌شود شاخۀ سیاسی را کنار گذاشتند».

گزارش ادارۀ مبارزه با تروریسم در وزارت امور خارجۀ آمریکا در بخش دیگری که به خاورمیانه اختصاص دارد، با اشاره به موقعیت یمن تاکید می‌کند که «سپاه قدس، وابسته به سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، و حزب‌الله با ارسال اسلحه و آموزش نظامی حوثی‌ها، از بحران و جنگ در یمن برای بی ثبات کردن منطقه بهره می‌برند».

این گزارش با تاکید بر «تلاش و حمایت دائم سپاه پاسداران از فعالیت‌های تروریستی در جهان» به قراردادن سپاه در فهرست «گروه‌های تروریستی خارجی» اشاره کرده و یادآوری می‌کند که این «نخستین بار است که آمریکا بخشی از یک حکومت دیگر را در زمرۀ گروه‌های تروریستی قرار می‌دهد». تصمیم آمریکا بر اساس این گزارش «نشان می‌دهد که رژیم یگانۀ جمهوری اسلامی [حکومتی است] که تروریسم را به عنوان ابزار بنیادین سیاست‌های خود بکار می‌گیرد».

این گزارش در یادآوری «فعالیت‌های شرارت بار» جمهوری اسلامی به حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در سپتامبر سال گذشته و نیز به دخالت‌های فعال سپاه قدس در نبردهای جاری در عراق و بویژه حمایت از بشار اسد در سوریه اشاره دارد.

گزارش ادارۀ مبارزه با تروریسم آمریکا یادآوری می‌کند که «جمهوری اسلامی از طریق سپاه قدس با تامین نیازهای مالی، آموزش، تحویل سلاح و تجهیزات حمایت خود را از چندین گروه تروریستی دنبال کرده است». از جمله گروه‌هائی که از این حمایت برخوردار شده‌اند، بر پایۀ این گزارش، باید از «حزب الله، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، کتائب حزب‌الله در عراق و سرایا الاشتر در بحرین» نام برد. جمهوری اسلامی بر اساس این گزارش «با تحویل سلاح به گروه‌های شیعۀ عراق، حوثی‌های یمن و طالبان در افغانستان، آنها را از حمایت خود برخوردار کرده است».

این گزارش پس از اشاره به حملات راکتی کتائب حزب‌الله به پایگاه مقر استقرار سربازان آمریکا در شمال عراق و کشته شدن یک شهروند غیرنظامی آمریکائی و نیز بمباران پنج بنای وابسته به کتائب از سوی آمریکا در پایان سال گذشته به شمار دیگری از رویدادها در این زمینه پرداخته و سپس یادآوری می‌کند که حزب‌الله لبنان «پُر قدرت ترین شریک تروریست جمهوری اسلامی در منطقه و با نفوذترین آنها در لبنان است که مناطق وسیعی را در این کشور در کنترل خود دارد».

این گزارش تاکید می‌کند که «کمک جمهوری اسلامی به حزب‌الله بخش اعظم بودجۀ این گروه را تشکیل می‌دهد. این کمک در سال‌های اخیر به ٧٠٠ میلیون دلار در سال برآورد می‌شد».

فصل دوم گزارش وزارت امور خارجۀ آمریکا زیرعنوان «پدرخوانده‌های دولتی تروریسم» تاکید می‌کند که انتصاب چنین نسبتی به یک کشور خارجی هنگامی صورت می‌گیرد که حکومت این کشور از چندین عمل تروریستی بین‌المللی حمایت کرده باشد. قرار گرفتن در سیاهۀ کشورهای حامی تروریسم نتایج و مجازات‌هائی به دنبال خواهد داشت که از جملۀ آنها «ممنوعیت صدور و فروش سلاح»، «کنترل صادرات کالاهای دوگانه که ممکن است توان نظامی و یا امکانات حمایت از تروریسم را تقویت کند»، «ممنوعیت اعطای کمک‌های اقتصادی» و برقراری «محدودیت‌های مالی و دیگر مجازات»هاست.

در این گزارش جمهوری اسلامی، در کنار کرۀ شمالی، سودان و سوریه، یکی از چهار کشور «پدرخواندۀ» تروریسم به شمار آمده است. این گزارش یادآوری می‌کند که جمهوری اسلامی در سال ١٩٨٤ در فهرست «پدرخواندگان تروریسم» قرار گرفت و «در سال ٢٠١٩ نیز فعالیت‌های تروریستی خود و از جمله حمایت از حزب‌الله، گروه‌های تروریستی فلسطینی در نوار غزه، گروه‌های تروریستی در سوریه، عراق و دیگر نقاط خاورمیانه را دنبال کرد».

ابن گزارش تاکید می کند که «جمهوری اسلامی از سپاه قدس برای حمایت از گروه‌های تروریستی، پوشش عملیات مخفیانه و ایجاد بی ثباتی در منطقه بهره می‌برد […]. سپاه قدس مهمترین ابزار جمهوری اسلامی برای تقویت و حمایت از تروریسم در خارج [از کشور] است». جمهوری اسلامی بر پایۀ این گزارش «در سال ٢٠١٩ از گروهای تروریستی گوناگونی حمایت کرده است» که علاوه بر گروهای پیش از این یاد شده «حرکه النُجباء» و «عصائب اهل الحق» را نیز در بر می‌گیرد.

ایران بر اساس این گزارش «رژیم اسد و گروه‌های تروریستی شیعه و از جمله حزب‌الله را در این کشور تقویت کرده است. جمهوری اسلامی رژیم اسد را متحد اساسی خود و سوریه و عراق را راه‌های حیاتی برای انتقال و تحویل سلاح به حزب‌الله، مهمترین گروه تروریستی وابسته به خود، می‌داند». بر همین پایه، جمهوری اسلامی «با تحریض‌های مالی و یا اعطای مسکن، جنگجویان افغان و پاکستانی را برای سرکوب شدید به حمایت از رژیم اسد بسیج کرده است».

این گزارش تاکید می‌کند که «گروه‌های شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی در عراق به نقض شدید حقوق انسانی شهروندان این کشور بویژه اهل سنت دست زده‌اند».

جمهوری اسلامی «صدها میلیون دلار برای حمایت از حزب‌الله و آموزش نفرات آن در پایگاه‌های خود در ایران صرف کرده است». ایران «با تحویل سلاح و آموزش گروه‌های شیعۀ محلی و از جمله سرایا الاشتر در بحرین، حمایت از آنها را [در سال گذشته] دنبال کرده است». در یمن نیز «جمهوری اسلامی به تحویل سلاح و آموزشِ هواخواهان حوثی دست زده است».

این گزارش می‌نویسد «جمهوری اسلامی یک برنامۀ نیرومند حملات سایبری تدارک دیده و حملاتی را علیۀ منافع دولتی و واحدهای خصوصی ترتیب داده است». این کشور خاک خود را بروی القاعده گشوده و این سازمان از آن برای انتقال پول و جنگجویان خود به آسیای جنوبی و سوریه بهره برده است.

گزارش وزارت امور خارجۀ آمریکا تاکید می‌کند که «دولت جمهوری اسلامی همانند سال‌های اخیر از توطئه‌های تروریستی برای حمله به مخالفان ایرانی در کشورهای مختلف اروپای غربی حمایت کرده است». این گزارش یادآوری می‌کند که «هلند، بلژیک و آلبانی در سال‌های اخیر مسئولان وابسته به حکومت جمهوری اسلامی را که در توطئه‌های تروریستی در خاک این کشورها دخالت داشته‌اند، دستگیر و یا اخراج کرده‌اند. دانمارک نیز پس از کشف توطئه‌ای که از سوی جمهوری اسلامی برای قتل یک مخالف ایرانی در این کشور تدارک دیده شده بود، سفیر خود را از تهران فراخواند».

رادیوفرانسه نوشت؛ نتان سالس، رئیس ادارۀ مبارزه با تروریسم در وزارت أمور خارجۀ آمریکا هنگام ارائۀ این گزارش، بر مناسبات جمهوری اسلامی با القاعده تاکید کرد و گفت «هنگامی که اثرات انگشت جمهوری اسلامی بر روی این شمار گروه تروریستی در جهان دیده می‌شود، آگاهی بر مناسبات این کشور با القاعده دیگر حیرتی برنمی‌انگیزد».