آمریکا تحریم جدیدی علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی اعلام کرد

0
281

یک روز بعد از دومین گزارش دولت ترامپ درباره میزان پایبندی جمهوری اسلامی به توافق هسته ای در دومین سالگرد این توافق، آمریکا تحریم جدیدی علیه برنامه موشکی جمهوری اسلامی اعلام کرد.

اسوشیتدپرس گزارش داد ایالات متحده آمریکا، ۱۸ فرد و نهاد مرتبط با برنامه موشکی جمهوری اسلامی را در لیست تحریم های جدید قرار داد.

براساس بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا صادر کرد، در این فهرست جدید نام ۱۶ نفر آمده و دو سازمان جهاد خودکفایی نیروی هوافضای سپاه و مرکز تحقیقات باقرالعلوم تحت تحریم قرار گرفته اند.

تحریم های جدید در حالی است که دوشنبه شب ۲۶ تیرماه، رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دومین گزارش به کنگره آمریکا تایید کرد جمهوری اسلامی  به تعهداتش به توافق هسته ای دو سال پیش پایبند بوده است. وی همزمان، اعلام کرد ایالات متحده برای اجرای دقیق این توافق به جمهوری اسلامی فشار خواهد آورد و به خاطر بی ثبات سازی خاورمیانه، جمهوری اسلامی با تحریم های جدیدی روبرو خواهد شد.

براساس قانون در ایالات متحده، وزارت خارجه آمریکا موظف است هر ۹۰ روز یکبار، کنگره را در جریان اجرای صحیح برجام از سوی جمهوری اسلامی بگذارد.

در بیانیه وزارت خزانه داری آمریکا تاکید شد در تحریم های جدید هفت سازمان و ۵ فرد به دلیل حمایت از نیروهای سپاه و نظامی جمهوری اسلامی مورد تحریم قرار گرفته اند. در بیانیه وزارت خزانه داری آمده، افراد و نهادهای تحریم شده با ساخت پهپاد، تولید و نگهداری قایق های تندرو و تامین قطعات الکترونیکی حامی نیروهای نظامی و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی هستند.

در پی انتشار این خبر، هدر نورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به حمایت های جمهوری اسلامی از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، گروه‌هایی که آمریکا آنها را تروریست خوانده، و همچنین وضعیت حقوق بشر در داخل ایران، گفت «ایالات متحده همچنان عمیقا از فعالیت‌های بدخواهانه جمهوری اسلامی در سراسر خاور میانه که ثبات، امنیت و رفاه منطقه را به خطر می‌اندازد نگران است.»

اعتراض پیاپی آمریکا به برنامه موشکی جمهوری اسلامی

تحریم های جدید در حالی است که از زمان روی کار آمدن دولت پرزیدنت ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر «بد» بودن توافق هسته ای، خواستار فشار بر جمهوری اسلامی شده بود. از جمله اعتراض مقام های آمریکایی به برنامه موشکی جمهوری اسلامی است. براساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که بعد از توافق هسته ای تصویب شد، ایران از آزمایش موشک بالستیک با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده است. با این حال جمهوری اسلامی آزمایشاتی انجام داده و می گوید این آزمایش ها جنبه دفاعی دارد.

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا سه ماه پیش و بعد از پیروزی حسن روحانی از جمهوری اسلامی خواسته بود برنامه موشکی مشکوک خود را متوقف کند.

پیش از این سنای آمریکا در مصوبه ای تحریم جمهوری اسلامی را برای برنامه موشکی، بی ثبات سازی در منطقه خاورمیانه با حمایت از گروه های تروریستی و نقض حقوق بشر به تصویب رسانده است.

این درحالی است که مقام های دولت ایران همچنان با افزایش بودجه، بر برنامه موشکی خود ادامه می دهند.

در مقابل، برخی سناتور های آمریکایی از جمله تد کروز با اشاره به رفتارهای جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی را بزرگترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا است.

به گزارش صدای آمریکا؛ پیشتر مقام های اسرائیل نیز از اقدامات بی ثبات کننده جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه انتقاد کرده بودند و بنیامین نتانیاهو به صراحت گفته بود: اسرائیل از اوضاع در غزه و کارخانه موشک سازی جمهوری اسلامی در لبنان نگران است