آمریکا به رغم توافق با ایران ‘توسعه سپر موشکی در خلیج فارس را ادامه می‌دهد’

0
177

مقام‌های نظامی ارشد آمریکا می‌گویند که با وجود دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران، برنامه توسعه سپر دفاع ضدموشکی در کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه خواهد یافت.

به گزارش رویترز رابرت شر، معاون امور استراتژیک وزیر دفاع آمریکا، در جلسه‌ای با یکی از کمیته‌های فرعی وابسته به کمیته نیروهای مسلح در مجلس نمایندگان آمریکا، گفت: “تردیدی نیست که فعالیت‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک همچنان خطری برای متحدان و شرکای ما در اروپا، اسرائیل و خلیج [فارس] خواهد بود.”

آقای شر گفت از آنجا که نگرانی در مورد مسائل مرتبط با برنامه موشکی ایران در توافق هسته‌ای رفع نشده‌اند، پنتاگون به تلاش‌های خود برای پیشبرد یک برنامه دفاع ضدموشکی در حوزه خلیج فارس ادامه خواهد داد.

کنت تودوروف، معاون پیشین سازمان دفاع موشکی آمریکا هم در جلسه‌ای با لابی‌کنندگان برنامه‌های موشکی گفت: “بدترین اشتباه ممکن ما پس از اجرای احتمالی توافق این است که بگوییم حالا می‌توانیم گاردمان را باز کنیم.”

پس از پایان موفقیت‌آمیز مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵، بررسی توافق در ایران و آمریکا آخرین مراحل خود را می‌گذراند. دیشب در مجلس سنای آمریکا، جمهوری‌خواهان از رای گیری برای طرح رد توافق باز ماندند.بیشتر بخوانید

در نشست چند ماه پیش باراک اوباما با رهبران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در کمپ دیوید، که در آستانه رسیدن به توافق هسته‌ای انجام شد، آمریکا و کشورهای عرب منطقه برای توسعه یک سیستم دفاع ضدموشکی مشترک به توافق رسیدند.

به گزارش بی بی سی؛ همچنین به گفته جیمز سیرینگ، رئیس سازمان دفاع موشکی آمریکا، این کشور و اسرائیل تنها چند هفته با رسیدن به توافقی بر سر سیستم دفاع هوایی اسرائیل، موسوم ‘فلاخن داوود’، فاصله دارند. به گفته آقای سیرینگ انتظار می‌رود که این سیستم از سال آینده عملیاتی شود.

‘ایران بخش‌هایی از قطعنامه را اجرا نمی‌کند’
ابراز نگرانی برخی کشورها از برنامه موشکی ایران در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر مقام‌های ایرانی تاکید کرده‌اند که بخش‌هایی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران را اجرا نخواهند کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، گفته است ایران بخش‌هایی از این قطعنامه را که مغایر امنیت ملی ایران باشد اجرا نخواهد کرد.

آقای عراقچی، روز یکشنبه در جلسه کمیسیون ویژه مجلس ایران برای بررسی توافق هسته‌ای حاضر شد و به دفاع از آن پرداخت.

خبرگزاری تسنیم، که مشروح این جلسه را امروز منتشر کرده، از قول آقای عراقچی نوشته است: “قطعنامه‌ ۲۲۳۱ قطعنامه‌ بسیار مهمی هست، تغییرات بنیادین در روابط شورای امنیت و ایران ایجاد می‌کند، ولی آن گوشه‌ای از آن که به امنیت ملی ما برمی‌خورد را اجرا نخواهیم کرد. هر تبعاتی هم که می‌خواهد داشته باشد.”

آقای عراقچی تاکید کرده است: “ما به تحریم تسلیحاتی شورای امنیت برای ۵ سال آینده پایبند نیستیم. چند بار این را بگویم دیگر؟ نیستیم. بیانیه‌ وزارت امور خارجه به عنوان موضع جمهوری سلامی ایران ثبت شورای امنیت شده است که ایران کمک به متحدین منطقه‌ای خودش را انجام خواهد داد. ما به هرکسی که بخواهیم سلاح خواهیم داد. این که بارها گفتیم و موضع ما است [که] این قسمت قطعنامه را قبول نداریم، اجرا هم نخواهیم کرد. چرا؟ زورمان زیاد است.”