آمریکا به حكم اعدام محمد مرسي واكنش نشان داد

0
140

ايالات متحده آمریکا نسبت به حكم اعدام صادر شده براي محمد مرسي، رئيس جمهوري پيشين اسلامگراي مصر و احكام زندان صادر شده براي بيش از يكصد تن از هواداران او، ابراز نگراني نموده است.
دادگاهي در مصر، روز شنبه، ۱۶ مه/۲۶ اردیبهشت، محمد مرسي را به اتهام سازماندهي در حمله به يك زندان در سال ٢٠١١ و در جريان تظاهرات اعتراضي عليه حسني مبارك، به مرگ محكوم كرده است. در جريان اين حمله هزاران زنداني از اعضاي اخوان المسلمين، از جمله محمد مرسي موفق به فرار از زندان شدند.

يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا در واكنش به حكم صادره گفته است احكام اين دادگاه با قوانين و تعهدات بين المللي مصر همخواني ندارد. محمد مرسي نيز اين دادگاه را داراي صلاحيت نمي داند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پيش از اين نيز براي محمد مرسي به اتهام صدور دستور بازداشت و شكنجه معترضان حكومت اسلامگراي مصر، احكام حبس و زندان صادر شده بود.

بر اساس قوانين مصر اين احكام پيش از اجرا بايد به تائيد مفتي اعظم مصر برسد اما در صورت تائيد مفتي اعظم نيز قابل تجديد نظر مي باشد.

محمد مرسي، رئيس جمهوري اسلامگراي مصر در ماه ژوئيه ٢٠١٣ از رياست جمهوري بركنار شد. هواداران محمد مرسي اين اتهامات را با انگيزه هاي سياسي مي دانند.