آمریکا به آژانس: نگران پایبندی جمهوری اسلامی به تعهداتش هستیم

0
263

نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد که به وین سفر کرده با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرده است.

خانم هیلی در این دیدار بر حمایت گسترده آمریکا از ماموریت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرده و گفته است یک آژانس قوی و معتبر در جهت منافع آمریکا است.

در همین حال، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نامه‌ای به آقای آمانو، ازاهداف سفر خانم هیلی ابراز نگرانی کرده و گفته است “هدف اعلام شده این بازدید موجب برانگیخته شدن نگرانی‌های جدی نسبت به تخطی‌های بیشتر از متن و روح برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود، که این بار علاوه بر این می‌تواند اعتبار آژانس را – که نقش حیاتی برای رژیم عدم اشاعه به طور کلی و برای برجام به طور اخص دارد – مخدوش سازد.”

هدف از سفر خانم هیلی به وین، مقر این آژانس، طرح سوال‌هایی درباره پایبندی جمهوری اسلامی به برجام اعلام شده است.

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد در دیدار با آقای آمانو از تخصص فنی و اعتبار آژانس، حرفه‌ای‌گری و جدیتش در انجام ماموریت‌هایش در جمهوری اسلامی برای راستی آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ستایش کرده است.

خانم هیلی در این دیدار به نگرانی‌های آمریکا در باره پایبندی جدی جمهوری اسلامی به تعهداتش اشاره کرده و گفته است گزارش‌های آژانس به اندازه دسترسی که جمهوری اسلامی برای مراکز مشکوک هسته‌ای برای آژانس فراهم می‌کند، معتبر خواهند بود.

دو طرف همچنین بر اهمیت جلوگیری جمهوری اسلامی از بهره بردن از زبان ابهام آمیز در توافق هسته‌ای تاکید کردند.

منابع خبری پیشتر گفته بودند یکی از طرح های خانم هیلی، پیش از انجام سفر، مطرح کردن درخواست بازرسی از مراکز نظامی جمهوری اسلامی است.

آقای ظریف در نامه خود از فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درخواست کرده تا نامه او را میان اعضای کمیسیون مشترک برجام توزیع کند.

خانم هیلی پیش از سفر به وین به روزنامه واشنگتن‌پست گفته بود که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هنوز درباره مرحله بعدی رویکردش درباره توافق اتمی جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی تصمیم نگرفته است.

آمریکا در کنار بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا، شرکای جمهوری اسلامی در توافق جامع اتمی موسوم به برجام هستند.

آقای ترامپ پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برجام را “یک توافق بد” توصیف کرده بود و پس از ورود به کاخ سفید هم مکررا درباره ضرورت خروج آمریکا از آن سخن گفته است.

با این همه وزارت خارجه آمریکا در زمان ریاست جمهوری او تا کنون پایبندی جمهوری اسلامی به توافق را تایید کرده هر چند آقای ترامپ و سفیر او در سازمان ملل بارها از آنچه “نقض روح برجام توسط جمهوری اسلامی” می خوانند، انتقاد کرده‌اند.

خانم هیلی پیش از آغاز سفرش به پایتخت اتریش، مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به روزنامه واشنگتن پست گفته است که آمریکا پیش‌قضاوتی درباره پایبندی یا نقض برجام از سوی ایران ندارد و در جریان دیدار با مقام‌های آژانس در پی یافتن “بیشترین اطلاعات ممکن” است.

خانم هیلی در پاسخ به پرسش واشنگتن پست درباره نامه آقای ظریف گفته “برای من خیلی جالب است که جمهوری اسلامی نگران سفر من به وین است. اگر آنها چیزی برای پنهان کردن ندارند، نباید نگران سوالاتی باشند که از آژانس می‌پرسم”.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر اساس توافق برجام مسئولیت فنی نظارت بر حسن اجرای تعهدات جمهوری اسلامی را بر عهده دارد.

به گزارش بی بی سی؛ از زمان اجرایی شدن برجام که حدود ۲۰ ماه از آن می‌گذرد، آژانس تا کنون مرتبا پایبندی جمهوری اسلامی به اجرای توافق اتمی را تایید کرده است. جمهوری اسلامی از زمان آغاز به کار آقای ترامپ می‌گوید که موارد نقض برجام و خدشه به روح آن توسط آمریکا بیشتر شده است.