آمریکا: برداشتن تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی یعنی افزایش اقدامات ویرانگر جمهوری اسلامی در منطقه است

0
289

ایالات متحده آمریکا بار دیگر تاکید کرد که در صورت برداشته شدن تحریم تسلیحاتی از جمهوری اسلامی، اقدامات مخرب و ویرانگر رژیم جمهوری اسلامی در منطقه افزایش خواهد یافت.

کلی کرافت نماینده آمریکا در سازمان ملل، بار دیگر با ابراز نگرانی شدید از احتمال برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی طی چند ماه آینده، تأکید کرد که اگر تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی برداشته شود، اقدامات مخرب و ویرانگرانه رژیم جمهوری اسلامی در منطقه افزایش خواهد یافت.

کلی شامگاه سه‌شنبه با انتشار عکس خود هنگام سخنرانی در شورای امنیت سازمان ملل متحد در حساب کاربریش در توییتر، نوشت:«یک ماه پیش نیروهای ایالات متحده آمریکا و متحدین آن یک کشتی حامل اسلحه جمهوری اسلامی را که به حوثی‌ها ارسال شده بود را در آب‌های یمن کشف کردند».

کلی تاکید کرد که تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تسلیح حوثی‌ها تنها به طولانی‌تر شدن درگیری و جنگ در منطقه منجر می‌شود.

برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی «دیوانگی» است

او با تأکید بر اینکه ایالات متحده از احتمال برداشته شدن تحریم تسلیحاتی که به جمهوری اسلامی در ماههای آینده تحمیل شده است ، بسیار نگران است ، اظهار داشت: «جمهوری اسلامی هم‌اکنون با اینکه تحت محاصره شدید است به ایجاد درگیری و تنش ادامه می‌دهد «دیوانگی‌» است که باور داشته باشید که با برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی اقدامات مخرب رژیم جمهوری اسلامی افزایش نمی یابد».

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه 9 ژوئیه در جریان یک کنفرانس خبری از توقیف یک شناورِ حامل سلاح‌هایی با منشا جمهوری اسلامی برای شبه نظامیان جنبش‌ انصارالله یمن خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا که کشورش پیشنهاد قطعنامه‌ای را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه کرده، ضمن تاکید بر ضرورت تصویب قطعنامه پیشنهادی واشنگتن در شورای امنیت گفت که ایالات متحده به همراه متحدان خود یک کشتی حامل سلاح‌های جمهوری اسلامی را که برای حوثی‌های یمن حمل می‌شد، توقیف کرده است.

پمپئو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «شورای امنیت باید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی را تمدید کند تا از درگیری و منازعات بیشتر در منطقه جلوگیری شود.» وی افزود: «هیچ فردی نمی‌تواند باور کند که جمهوری اسلامی سلاح‌های دریافتی را برای اهداف صلح‌آمیز به کار خواهد گرفت.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین ضمن اشاره به موارد مشابه گزارش شده توسط واشنگتن در خصوص توقیف محموله‌های تسلیحاتی جمهوری اسلامی برای شبه‌نظامیان حوثی‌ که به گفته وی پیش‌تر در نوامبر2019 و فوریه سال جاری جزئیات آن مطرح شده بود، اعلام کرد: «نیروهای آمریکایی و شرکا روز بیست و هشتم ژوئن از ورود یک کشتی حامل سلاح‌های جمهوری اسلامی برای حوثی‌ها به سواحل یمن جلوگیری کردند.»

وزیر خارجه آمریکا فاش کرد که این محموله شامل 200 آرپیجی، بیش از 1700 کلاشینکف، 21 موشک زمین به هوا ، چندین موشک ضد تانک و سایر سلاح و موشک دیگر شده است.

تحریم تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی از 13 سال پیش آغاز شد، اما طبق قطعنامه 2231 شورای امنیت در رابطه با توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی و غرب، اگر جمهوری اسلامی به مفاد توافق هسته‌ای پایبند بماند، این تحریم ها قرار است در 17 اکتبر امسال به پایان برسد، اما ایالات متحده آمریکا با توجه به نقض‌های مداوم جمهوری اسلامی خواستار تمدید دائمی تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی است.

العربیه نوشت؛ از سوی دیگر چین و روسیه که از فروشندگان اصلی اسلحه به جمهوری اسلامی هستند، خواهان برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی از ایران هستند.