آمریکا الخزعلی رهبر «عصائب اهل حق» و مَرد قاسم سلیمانی در عراق را تحریم کرد

0
752

شامگاه جمعه 6 دسامبر 2019، ایالات متحده آمریکا تحریم‌هایی را علیه 4 مقام عراقی که در فساد و سرکوب تظاهرکنندگان دست داشتند، اعمال کرد.

تحریم‌های آمریکا قیس الخزعلی و برادرش لیث الخزعلی رهبران گروه شبه نظامیان موسوم به «عصائب اهل الحق» وابسته به سپاه قدس را شامل شد.

قیس الخزعلی معروف به «مَرد قاسم سلیمانی در عراق که اغلب عراقی‌ها او را «مزدور رژیم جمهوری اسلامی» لقب می‌دهند، از سوی آمریکا به قتل تظاهرکنندگان، فساد مالی و اقدامات تروریستی متهم است.

تحریم‌ها همچنین حسین فالح اللامی یکی از عوامل امنیتی عراق و عنصر نفوذی سپاه قدس در نهادهای عراق و عضو حشد الشعبی را شامل شده است .

گفتنی است که بخش عمده‌ای از رهبران حشد الشعبی مانند ابومهدی المنهدس و هادی العامری با سپاه قدس رابطه نزدیک دارند. این افراد به اعمال اقدامات تروریستی و قتل در عراق و جاهای دیگر متهم هستند. ابومهدی المهندس در کویت محکوم به اعدام است و از سوی آمریکا نیز تحت تعقیب بود اما با این حال از سوی جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌شوند.

تحریم‌های ایالات متحده شامل خمیس العیساوی یک تاجر ثروتمند عراقی که به فساد و پرداخت رشوه به مقامات دولتی در عراق متهم است را شامل شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت این تحریم‌ها به دلیل نقض حقوق بشر و فساد مالی و کشتن معترضان عراقی در اعتراضات خونین اخیر در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داده شدند.

وزارت خزانه داری آمریکا اظهار داشت، سه تن از افراد عراقی مورد تحریم واقع شده رهبران جناح‌هایی از شبه نظامیان عراقی هستند كه مورد حمایت جمهوری اسلامی هستند این مجموعه ها در عراق مافوق قانون عمل می کنند و در قتل و ترور دست دارند.

به گزارش العربیه؛ در همین حال مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا در بیانیه‌ای گفت: «مردم عراق می خواهند كشور خود را بازپس گیرند، آنها خواستار اصلاحات صادقانه، پاسخگویی و رهبران قابل اعتماد هستند كه عراق را در اولویت قرار دهند».