آمریکا: اقدام سه کشور اروپایی برای تجارت با جمهوری اسلامی تاثیری بر فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ندارد

0
301

در حالیکه منابع اروپایی می‌گویند بریتانیا، آلمان و فرانسه، سازوکار ویژه تجارت با جمهوری اسلامی به نام «اینس‌تکس» را روز پنج‌شنبه راه‌اندازی می‌کنند، آمریکا تاکید دارد که این اقدام اروپا تاثیری بر تلاش ایالات متحده برای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ندارد.

سفارت ایالات متحده در آلمان روز پنجشنبه اعلام کرد هنوز به دنبال دریافت جزئیات بیشتر درباره کانال مالی اروپا برای تجارت با جمهوری اسلامی است، اما انتظار ندارد این مساله تاثیری بر تلاش آمریکا برای اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی داشته باشد.

به گزارش رویترز، یک سخنگوی سفارت آمریکا گفت معامله شرکت‌ها و نهادها با جمهوری اسلامی در مواردی که شامل تحریم‌‌ها شده، می‌تواند برای آن‌ها تبعاتی چون از دست دادن امکان تجارت با آمریکا در پی داشته باشد.

سفیر آمریکا در آلمان نیز در توئیتر خود نوشت: «جمهوری اسلامی مشغول فراهم سازی گردبادی از هرج و مرج برفراز اروپا است. تروریسم، خطر مرگ، برنامه موشکی بالستیک و دار زدن همجنسگرایان. این‌ها هیچ یک با ارزش‌های اروپایی سازگاری ندارد.»

پیشتر منابع خبری نوشته بودند که بریتانیا، آلمان و فرانسه، سازوکار ویژه تجارت با جمهوری اسلامی به نام «اینس‌تکس» را روز پنج‌شنبه راه‌اندازی می‌کنند. رویترز در گزارشی نوشته بود که انتظار نمی‌رود دیگر کشورهای اروپایی به زودی به این ساز و کار بپیوندند.

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این هشدار داده بودند که اگر کشورهای اروپایی تلاش کنند تا تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی را دور بزنند، با مجازات و جریمه‌های سنگینی مواجه خواهند شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه ۸ بهمن به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت که ایالات متحده علیه هر فرد یا نهادی که قصد دور زدن تحریم‌های جمهوری اسلامی را داشته باشد، اعمال مجازات خواهد کرد.

مهرماه امسال، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در نشست گروه اتحاد علیه جمهوری اسلامی هسته‌ای گفته بود طرح اتحادیه اروپا برای ایجاد یک سازوکار ویژه برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه صادرات نفت توسط جمهوری اسلامی به شدت غیرسازنده است.

وزیر خارجه آمریکا اول خرداد ماه ضمن اعلام راهبرد جدید آمریکا در قبال جمهوری اسلامی، ۱۲ شرط ایالات متحده برای توافق جدید با جمهوری اسلامی را برشمرد، که در واقع فهرست خواسته‌های ایالات متحده از جمهوری اسلامی یا به عبارتی جزئیات تغییر رفتار رژیم جمهوری اسلامی است.

۲۴ آبان نیز برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور جمهوری اسلامی به نهادهای اروپایی در مورد تجارت غیردلاری با جمهوری اسلامی هشدار داد.

آقای هوک گفته بود: «بانک‌ها و کمپانی‌های اروپایی می‌دانند که ما در اجرای تحریم‌ها علیه این رژیم سفاک و خشن بسیار جدی هستیم.»

مرداد امسال نیز، جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید به تصمیم اروپا برای اجرای قوانین بازدارنده و کمک مالی به جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفته بود «اروپا با ما همراه شود.»

به گزارش صدای آمریکا؛ آقای بولتون با بیان این که آمریکا به دنبال اعمال «فشار بی‌سابقه» بر جمهوری اسلامی است، گفته بود: اعضای دولت پرزیدنت ترامپ در تلاش برای ترغیب اتحادیه اروپا به تحریم‌ جمهوری اسلامی، با همتایان اروپایی خود رایزنی‌هایی را انجام داده‌‌اند.