آمریکا از همۀ دولت‌ها خواست دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را تحت نظر بگیرند

0
175

در پی سوءقصد نافرجام تروریستی علیه اجتماع سازمان مجاهدین خلق ایران در حومۀ شهر پاریس، شماری از مقامات ارشد وزارت امور خارجۀ آمریکا برای کنکاش در این مورد و گفتگو با مقامات بلژیک، آلمان، اتریش و فرانسه به این کشورها سفر کردند. رویترز با اعلام این خبر نوشت که از نظر دولت آمریکا تردیدی نیست که جمهوری اسلامی مسئول این سوءقصد به شمار می رود.

مقامات وزارت امور خارجۀ آمریکا با اشاره به دست داشتن یک دیپلمات جمهوری اسلامی ساکن اتریش در این سوءقصد به مقامات اروپایی و دیگر رهبران جهان هشدار داده‌اند که به دقت تحرکات دیپلمات ها و سفارتخانه های جمهوری اسلامی را تحت نظر بگیرند.

آنان گفته اند که اگر جمهوری اسلامی توانسته در پوشش سفارتخانه هایش یک سوءقصد تروریستی در پاریس را طرحریزی کند، در نتیجه جمهوری اسلامی می تواند با استفاده از سفارتخانه ها و پوشش دیپلمات هایش در هر کجای جهان به طرحریزی و اجرای سوءقصدهای تروریستی مبادرت ورزد.

یکشنبۀ گذشته، مقامات آلمان یک دیپلمات جمهوری اسلامی در اتریش، به نام اسدالله اسدی، را دستگیر کرده و گفتند که دیپلمات جمهوری اسلامی به همراه یک زوج بلژیکی ایرانی تبار قصد بمب گذاری در اجتماع سازمان مجاهدین خلق در حومۀ شهر پاریس در سی ام ژوئن گذشته را داشته است.

دولت وین با استناد به اطلاعات ارایه شده از سوی دولت بلژیک مصونیت سیاسی دیپلمات جمهوری اسلامی را لغو کرده و دولت فرانسه نیز گفته است که یک ایرانی را به اتهام دست داشتن در همین سوءقصد دستگیر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه؛دولت آمریکا گفته است که اتهامات ایراد شده علیه دستگیرشدگان را “بسیار جدی می گیرد و در همکاری تنگاتنگ با دولت های بلژیک، آلمان، فرانسه و اتریش قصد دارد به عمق این سوءقصد پی ببرد”. به گفتۀ مقامات وزارت امور خارجۀ آمریکا، سوءقصد نافرجام پاریس نشان دهندۀ خطر حکومت جمهوری اسلامی است.