آمریکا از تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر در ایران استقبال کرد

0
236

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن حمایت از قطعنامه سازمان ملل در محکومیت نقض حقوق بشر در ایران گفت تصویب این قطعنامه “نشانگر نگرانی عمیق جامعه جهانی از موارد روزانه نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی است”.

 رابرت پلدینو، معاون سخنگوی این وزارت‌خانه در نشست مطبوعاتی خود در روز ۲۷ آذر (۱۸ دسامبر) در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران گفته است که آمریکا از تصویب قطعنامه محکومیت نقض حقوق بشر سازمان ملل در ایران استقبال می‌کند. در صفحه فیسبوک وزارت خارجه آمریکا آمده است: «ایالات متحده از بیانیه‌های صادر شده اخیر توسط فرانسه و پارلمان اتحادیه اروپا و قطعنامه پیشنهاد شده توسط کانادا در سازمان ملل متحد که توسط اکثریت آرا پذیرفته شد و توجه جهان را بار دیگر متوجه سابقه منزجر کننده حقوق بشری رژیم ایران می‌کند، استقبال می کند.»

به گفته معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصویب اینگونه “بیانیه‌ها نشانگر نگرانی عمیق جامعه جهانی از موارد روزانه نقض حقوق بشر شهروندان ایرانی است”.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز دوشنبه ۲۶ آذر (۱۷ دسامبر) با ۸۴ رأی موافق در مقابل ۳۰ رأی مخالف قطعنامه نقض حقوق بشر در ایران را به تصویب رساند. در این قطعنامه از جمهوری اسلامی به دلیل “آمار بالای هشداردهنده” اعدام‌ها به ویژه در رابطه با جرائم مواد مخدر و همچنین تداوم بازداشت‌های خودسرانه انتقاد شده است.

این قطعنامه با استناد به گزارش‌های جاوید رحمان، گزارشگر ویژه‌ سازمان ‌ملل در امور حقوق‌بشر در ایران و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان‌ ملل درباره وضع حقوق‌بشر در ایران تهیه شده است.

در قطعنامه سازمان ملل به سرکوب اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران نظیر مسیحیان، دراویش گنابادی، یهودیان، صوفی‌ها، سنی‌ها، زرتشتیان، پیروان اهل حق (یارسانی‌) و اعضای جامعه بهاییان اشاره شده و همچنین نسبت به تداوم اعدام نوجوانان زیر سن قانونی ابراز نگرانی شده است.

رابرت پلدینو، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در نشست مطبوعاتی خود با توجه به تصویب این قطعنامه اعلام کرد که آمریکا خواستار تحقیق در مورد “بازداشت خودسرانه” و “مرگ بیرحمانه” وحید صیادی نصیری و همچنین “مرگ‌همه کسانی که به طور مشکوک در بازداشت درگذشته‌اند” است.

پیکر وحید صیادی نصیری روز جمعه ۲۳ آذر (۱۴ دسامبر) به خاک سپرده شد. این زندانی در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی مسئولان زندان، روز چهارشنبه ۲۱ آذر (۱۲ دسامبر) در زندان لنگرود قم جان سپرد. مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند که صیادی نصیری به دلیل عارضه کبدی فوت کرده نه به دلیل اعتصاب غذا در زندان.

در ادامه معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خواستار آزادی فوری نسرین ستوده و فرهاد میثمی شد.

نسرین ستوده وکالت پرونده‌های شماری از فعالان سیاسی و اجتماعی را برعهده داشته و خود او در خرداد ماه سال جاری بازداشت شد. او پیش‌تر در سال ۱۳۸۹هم بازداشت و به ۱۱ سال حبس ،۲۰ سال محرومیت از وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور متهم شده بود که این حکم بعدا در دادگاه تجدید نظر به ۶ سال حبس و ۱۰ سال محرومیت از وکالت کاهش یافت.

این وکیل و فعال حقوق بشر پس از گذراندن سه سال پشت میله‌های زندان، سال ۱۳۹۲ در آستانه سفر هیئتی از نمایندگان پارلمان اروپا به تهران آزاد شد.

فرهاد میثمی، معلم، پزشک و فعال مدنی ۴۸ ساله،  ۹ مرداد ۹۷ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” و “اشاعه و ترویج بدحجابی در جامعه” دستگیر شده و در زندان اوین نگاهداری می‌شود. او که زمانی مدیر موسسه فرهنگی-انتشاراتی اندیشه‌سازان بود، از یک روز پس از بازداشت اعتصاب غذا کرده است.

به گزارش دویچه  وله؛ حدود ۴۰۰ پزشک در پنجم آذر ۹۷ به رئیس مجلس نامه نوشتند و شرایط فرهاد میثمی در زندان اوین را “فوق خطرناک” و “اورژانسی” خواندند.