آمریکا از ایران پیشنهادهای تازه خواست

0
119

جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا، از جمهوری اسلامی خواست تا در مذاکرات آینده این کشور با قدرت‌های جهانی درباره پرونده هسته‌ای خود، پیشنهادهای تازه‌ای را ارائه کند.

کری که یک نشست خبری مشترک با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در حاشیه نشست همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام در اندونزی سخن می‌گفت، اظهار داشت: «گروه پنج به علاوه یک، در نشست آلماآتی پیشنهادی را به ایران ارائه کرد، اما فکر نمی کنم که این کشور پاسخ مشخصی به این پیشنهاد داده باشد.»

وزیر امورخارجه آمریکا اضافه کرد: «آن چه برای ما ضروری است، یک مجموعه پیشنهاد از سوی ایران است که به جهان نشان دهد برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است.»

به گزارش خبرنامه از رادیو فرانسه، این اظهارات جان کری، در پاسخ به سخنان وزیر امورخارجۀ ایران است که درباره پیشنهادهای قبلی گروه ۵+۱ گفت این پیشنهادها”به تاریخ پیوسته است و آنها باید با دیدگاه جدیدی وارد بحث شوند”.

وزیر امورخارجه آمریکا همچنین از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد استقبال کرد و آن را متفاوت از سخنان محمود احمدی‌نژاد دانست.

با این حال جان کری گفت این فقط سخنان نیستند که تفاوت را ایجاد می‌کنند، بلکه اعمال نیز باید متفاوت باشد.

او تأکید کرد که آمریکا و متحدانش آماده برداشتن گام‌های عملی در مقابل اقدام‌های ایرانند.

از سوی مقابل، لاوروف گفت که معتقد است ایران و غرب یک هدف را دنبال می‌کنند.

قرار است مذاکرات آتی گروه پنج به علاوه یک و ایران در روزهای 15 و 16 اکتبر در ژنو برگزار شود.

پیشتر و در جریان دو نشست صورت گرفته در آلماتی، پایتخت قزاقستان، شش قدرت جهانی به ایران پیشنهاد کردند که غنی سازی بیست درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد و همچنین فعالیت‌های هسته‌ای خود را در تأسیسات فردو متوقف کند.

تأسیسات هسته‌ای فردو که در زیر زمین قرار دارد به سختی با حمله نظامی تخریب می‌شود.