آمریکا آتش‌کشیدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان ایران و جهان در همدان را قویا محکوم کرد

0
310

«ایلان اسکاتس کار» نماینده ویژه ایالات متحده «در امور نظارت و مقابله با یهودستیزی»، آتش‌کشیدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان ایران و جهان در همدان را قویا محکوم کرد.

«ایلان کار» در حساب توئیتری نمایندگی ویژه آمریکا در امور نظارت و مقابله با یهودستیزی نوشت که ایالات متحده قویا حمله به مقبره «استر و مردخای» در همدان را محکوم می‌کند.

این مقام وزارت خارجه با اشاره به تهدید سه ماه پیش برای تخریب این مقبره، یادآور شد که رژیم جمهوری اسلامی دولت سردمدار حمایت از یهودستیزی در جهان است. او هشدار داد که این اقدامات جمهوری اسلامی باید متوقف شود و از جامعه یهودی و سایر اقلیت‌ها محافظت شود.

روز جمعه، جاناتان گرینبلات رئیس «اتحادیه ضد افترا» روز جمعه در توئیتر خود نوشت براساس گزارش‌ها مقبره «استر و مردخای» که از مکان‌های مقدس یهودیان است، در شهر همدان در ایران به آتش کشیده شده است. یک شاهد عینی گفت که ماشین‌های آتش‌نشانی به سمت این مقبره رفته‌اند.

بعد از این رویداد، رهبران چند سازمان یهودی در آمریکا، به آتش کشیده‌شدن مقبره «استر و مردخای» مکان مقدس یهودیان ایران و جهان را محکوم کرده و خواستار برخورد مقامات جمهوری اسلامی با عوامل این اتفاق شدند.

آرتور استارک، ویلیام داراُف و مالکوم هوئنلین روسای سازمان‌های یهودیان در آمریکا در یک بیانیه مشترک به آتش‌‌سوزی مقبره «استر و مردخای» در شهر همدان ایران واکنش نشان دادند و نوشتند که سه ماه پیش، گروهی از بسیجیان تهدید به حمله و مصادره این مقبره کرده بودند.

مقبره «استر و مردخای» در مرکز شهر همدان، ابتدای خیابان دکتر شریعتی قرار دارد. این مکان جزء مهم‌ترین زیارتگاه‌های یهودیان ایران و جهان است. این مقبره جزء آثار میراث فرهنگی ایران ثبت شده‌است.

صدای آمریکا گزارش داد؛ جمهوری اسلامی بارها از محو کشور اسرائیل گفته و ده سال پیش، گروهی از دانشجویان بسیجی در تجمعی مقابل مقبره «استر و مردخای» تهدید کرده بودند که این زیارتگاه یهودیان ایران را ویران خواهند کرد.