آمریکا، اسرائیل و روسیه در مورد حذف نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه گفتگو می کنند

0
201

رویترز به نقل از یک مقام دولت واشنگتن نوشت که در نشست عالیترین مقامات امنیتی دولت های آمریکا، روسیه و اسرائیل که قرار است در ماه جاری ژوئن در اورشلیم برگزار شود، روسیه بیش از گذشته احتمالاً نگرانی های آمریکا و اسرائیل را در خصوص نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه در نظر خواهد گرفت.

دولت آمریکا هفتۀ گذشته اعلام کرد که جان بولتون، مشاور امور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا، با همتایان روس و اسرائیلی خود در اورشلیم ملاقات خواهد کرد.

جمهوری اسلامی مهمترین موضوع این ملاقات اعلام شده و مقامات آمریکایی از این ملاقات به عنوان یک احتمال دیپلماتیک بی سابقه برای گفتگو دربارۀ سوریه یاد کرده اند. یک مقام دولت آمریکا هدف گفتگوهای نمایندگان امنیت ملی سه کشور را همکاری برای حذف جمهوری اسلامی به عنوان عامل اصلی نگرانی در خاورمیانه یاد کرده است.

در این نشست نمایندگان اسرائیل و آمریکا می کوشند روسیه را متقاعد کنند که جمهوری اسلامی نه فقط در سوریه، بلکه در لبنان، عراق، یمن و یا در هر نقطۀ دیگری از جهان هیچ نقش مثبتی ایفا نمی کنند. دولت آمریکا معتقد است که اگر روسیه این واقعیت را بپذیرد، می توان از نتیجۀ به دست آمده ابراز خشنودی نمود.

روسیه خروج آمریکا را از برجام مورد سرزنش قرار می دهد. وزیر امور خارجۀ روسیه، سرگئی لاوروف، ماه گذشته در حضور همتای ایرانی خود در مسکو، تلاش های آمریکا را برای کاستن از دامنۀ نفوذ ایران در سوریه و خاورمیانه “غیرواقع بینانه” خوانده بود.

با این حال، دولت آمریکا اینبار نفس حضور نمایندۀ روسیه را در یک نشست امنیتی که قرار است در اسرائیل دربارۀ جمهوری اسلامی برگزار شود، دلگرم کننده خوانده است.

به گزارش زادیو فرانسه؛ علاوه بر جان بولتون، مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی دولت اسرائیل و نیکلای پاتروشوف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه در نشست اورشلیم شرکت خواهند کرد.