آمانو: گزارش بررسی فعالیت‌های هسته‌ای ایران “سیاه‌وسفید” نیست

0
145

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید بررسی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران به پاسخ کاملا روشنی منجر نشده و او نمی‌تواند “تضمین قطعی” دهد که ایران فعالیت‌ برای مقاصد نظامی داشته است یا خیر.

پنج‌شنبه (۲۶ نوامبر/ ۵ آذر) یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که بررسی آژانس درباره‌ی فعالیت‌های هسته‌ای پیشین ایران و احتمال این‌که این فعالیت‌ها به قصد تولید سلاح اتمی بوده باشد، به “نتیجه‌‌گیری قطعی” نرسیده است.

یوکیا آمانو در جلسه‌ی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره این گزارش گفت: «گزارش نتیجه‌ی بررسی‌ها، سیاه‌ و سفید نخواهد بود.»

آمانو اعلام کرد که جزئیات دقیق‌تر درباره‌ی محتوای گزارش را اوایل هفته‌ی آینده اعلام خواهد کرد و پرونده‌ی بررسی فعالیت‌ها و ابهام‌ها در دوازده مرکز و ساختمان از مجموعه تاسیسات هسته‌ای ایران بسته خواهد شد.

آمانو در نشست شورای حکام با تاکید بر این‌که آژانس در حال‌ حاضر درک بهتری از مجموعه‌ی فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته دارد، گفت: «با این‌حال این مساله مثل یک پازل است. ما قطعاتی از این پازل را در اختیار داریم.»

آمانو تاکید کرد که او نمی‌تواند “تضمین معتبری” درباره مواد هسته‌ای اعلام‌ نشده و نبود قطعی فعالیت‌های نظامی در گذشته دهد. او اضافه کرد: «در حال حاضر می‌توانم بگویم که پاسخ قاطع بله یا خیر درباره احتمال فعالیت‌های نظامی در تاسیسات هسته‌ای ایران ممکن نیست.»

مدیرکل آژانس همچنین تصریح کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌ها در هر یک از ۱۲ تأسیسات در مظان اتهام را جداگانه بررسی کرده است ولی با این‌حال نتیجه‌گیری نهایی را به شکل کلی و با بررسی ارتباط میان این فعالیت‌ها در تاسیسات مختلف، تنظیم و اعلام خواهد کرد.

آمانو همچنین اعلام کرد که آژانس کماکان به نظارت و “راستی‌آزمایی” فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.

در همین‌حال عباس عراقچی، هماهنگ‌کننده ارشد ایران در امور اجرای توافق اتمی وین، به گروه ۵+۱ هشدار داد که اگر بر سر بستن پرونده بررسی فعالیت‌های احتمالا نظامی گذشته ایران، مانعی ایجاد شود، ایران اجرای برجام را متوقف کرده و “اقدامات هسته‌ای خود را از سر خواهد گرفت”.

به گزارش دویچه وله؛ یکی از شرایط کلیدی توافق هسته‌ای کشورهای ۵+۱ با ایران “همکاری کامل” ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای پاسخ به ابهامات است. در متن توافق اعلام شده که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این فعالیت‌ها، یکی از شروط اصلی برای آغاز اجرایی شدن برجام است.