آمار وزیر ارتباطات لرزه بر تن همدان انداخت

0
156

استاندار همدان در واکنش به توییت وزیر ارتباطات گفت: آن تعداد شماره‌ای که وزیر ارتباطات بیان کرده‌ به همدان سفر کردند افرادی هستند که زادگاهشان اینجاست و پس از تعطیلی به منزل خود آمده‌اند.

به نظر می‌رسد اتخاذ راهکار کارگشا برای ممنوعیت ورود و خروج غیرضروری در همدان بی نتیجه مانده است، اتفاقی که وزیر ارتباطات در حساب توئیتری خود هم به آن اعلام کرد، «بیشترین جذب مسافر از تهران به همدان».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار توییتی در حساب کاربری خود، آمار مسافران نوروزی که تاکنون از تهران خارج شدند را اعلام کرد. جهرمی بر اساس اینترنت مصرفی مردم خبر داد که تاکنون یک‌میلیون نفر از پایتخت خارج شده‌اند.

جهرمی در توییتر خود نوشت: «مصرف اینترنت نشون میده، نوروز حدود یک میلیون نفر از تهران رفتن بیرون که نوروز قبل ۴میلیون نفر بوده. خروجی قم حدود ۴۰هزار نفر. هرمزگان و یزد و بوشهر هم خروجی داشتن. اما همدان بیشترین جذب رو داشته، ده درصد این جمعیت. بعدش لرستان و چهارمحال و کرمانشاه. شمال و مشهد جذبش خیلی کم بوده»

این توییت که صبح دوم فروردین رسانه‌ای شد همدانی‌ها را نگران کرد. شرایط موجود بیانگر آن است که به‌کارگیری راهکارهای اجرایی برای ممنوعیت هر گونه ورود و خروج از همدان توسط مسئولان ارشد و نهادهای اصلی لازم بود که به کار برده نشد.

متاسفانه در بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بنابر آمار سازمان بهداشت جهانی، ایران پس از چین و ایتالیا دارای بالاترین نرخ همه‌گیری در جهان است، امروز سرخط توییت وزیر ارتباطات مبنی بر بیشترین جذب مسافر نشان داد راه‌کارهایی که باید برای ممانعت از حضور مسافران در همدان یا درست انجام نشده و یا آن قدر ضعیف بودند که راهگشا نبوده است.

در همدان برخی منابع اطلاع‌رسانی تنها به توصیه برای عدم خروج از شهر و منزل اکتفا کردند و به آماده نبودن شرایط برای پذیرش مسافران؛ اما در عمل اتفاق خوبی برای همدان رقم نخورد.

تاکنون در شهر همدان جز درخواست از مردم برای عدم حضور در سطح شهر و مسافران برای عدم سفر به استان هیچ مداخله‌ای صورت نگرفته و دلیل آنکه هنوز عده‌ای از مردم هشدارها را جدی نگرفته‌اند آن است که هیچ عزم عملی در میان مسئولان دیده نمی‌شود.

عدم اعمال ممنوعیت در فعالیت‌های غیرضروری و تعطیلی مکان‌های تجمع مانند بازارها نه‌تنها منجر به گسترش دامنه بحران و افزایش فشار بر بیمارستان‌ها و کادر درمانی و پرستاری می‌شود؛ بلکه خسارت مالی را نیز به سبب طولانی کردن مدت بحران افزایش می‌دهد. مردم همدان قطعا درک خواهند کرد که یک قرنطینه عمومی در مدت کوتاه بسیار کم‌خسارت‌تر از یک بحران طولانی‌مدت است اما بر این مهم توسط مسئولان استانی هیچ تاکید عملی جدی نشد.

به گزارش فارس؛ نهادهایی همچون استانداری، شهرداری‌ها، فرمانداری‌ها، میراث فرهنگی و… باید با بکارگیری راهکارهای اجرایی هر گونه ورود و خروج از شهر را به جز در موارد خاص و اضطراری ممنوع اعلام می‌کردند که اعلام نشد و با اتخاذ تدابیر لازم تامین نیازهای مردم به اقلام روزمره را در اولویت قرار می‌دادند که این مهم نیز محقق نشد.