آمادگی عراق برای افزایش تولید نفت، ناخشنودی و هشدار جمهوری اسلامی

0
282

وزیر نفت عراق می‌گوید در صورت نیاز بازار و تأیید اوپک این کشور ظرفیت و آمادگی افزایش تولید نفت خود را دارد. سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید جمهوری اسلامی به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد جایگزین نفت جمهوری اسلامی در بازار شود.

وزیر نفت عراق تاکید کرده که این کشور از ظرفیت لازم برای پاسخگویی به نیاز مصرف‌کنندگان در بازار نفت برخوردار است و در صورت لزوم می‌تواند تولید خود را افزایش دهد.

خبرگزاری رویترز پنج‌شنبه پنجم اردیبهشت (۲۵ آوریل) به نقل از ثامر غضبان گزارش داد که عراق ظرفیت و توانایی آن را دارد که در صورت نیاز تولید نفت خود را به شش میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

او در عین حال خاطرنشان کرد که عراق به سقف تعیین شده از سوی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پایبند است و قصد ندارد به تنهایی در مورد افزایش تولید و صادرات نفت تصمیم بگیرد.

عراق اکنون با صدور روزانه سه میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت، پس از عربستان در جایگاه دوم صادرکنندگان نفت اوپک قرار دارد. برخی از منابع خبری از قول یک مقام عراقی گزارش داده‌اند که این کشور می‌تواند صادرات خود را روزی ۲۵۰ هزار بشکه افزایش دهد.

مطابق گزارش‌ها پس از اعلام تصمیم آمریکا مبنی بر عدم تمدید معافیت برخی از مشتریان اصلی نفت و گاز جمهوری اسلامی شماری از کشورها اعلام آمادگی کردند برای جبران سهم جمهوری اسلامی در بازارهای جهانی و توازن عرضه و تقاضا، تولید خود را افزایش دهند. عراق، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و بحرین از جمله این کشورها عنوان شده‌اند.

به گزارش دویچه وله؛ اظهارات وزیر نفت عراق در حالی ابراز شد که عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، بدون نام بردن از این کشور هشدار داد: «دولت جمهوری اسلامی دشمنی بعضی کشورها را در این شرایط تاریخی هرگز فراموش نخواهد کرد.»