آلن ایر: ایران همکاری کند، آماده‌ایم تحریم‌ها را برداریم

0
357

 آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نتیجه انتخابات ایران را “امیدوارکننده” می‌خواند. وی می‌گوید: «اما با یک گل بهار نمی‌شود.» از نظر او، اگر ایران همکاری کند، تحریم‌ها برداشته می‌شود.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ آلن ایر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با دویچه‌ وله به برخی سخنان حسن روحانی در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات پرداخته است.

حسن روحانی روز دوشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ در اولین کنفرانس خبری پس از پیروزی در انتخابات گفت: «ما تلاش می‌کنیم که تحریم جدیدی تصویب نشود و در مرحله بعد تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم».“شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌‌‌ای و ارتقای اعتماد متقابل میان ایران و سایر کشورها” دو قدمی است که به گفته حسن روحانی برای کاهش تحریم‌ها از سوی ایران انجام خواهد شد.

دویچه وله: کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا پیروزی حسن روحانی در انتخابات را به مردم ایران تبریک گفته‌اند. به نظر شما با پیروزی حسن روحانی در انتخابات آیا زمینه برای ایجاد تغییر در روابط ایران و غرب به‌وجود خواهد آمد؟

آلن ایر: همان طور که قبلا اشاره شده است، ما به آرای مردم ایران احترام می‌گذاریم و به آن‌ها به خاطر این شجاعت و شهامت‌شان در به گوش رساندن صدای‌شان تبریک عرض می‌کنیم. الان چیزی که مهم است، این‌ است ‌که حکومت و دولت ایران به خواسته‌های مردم ایران توجه کنند.

همان گونه که اشاره شد توسط کاخ سفید، وزیر امور خارجه آقای کری، ما یعنی دولت آمریکا آماده‌ تعامل و گفتگو با دولت ایران هستیم تا این مسائل موجود، ازجمله مسئله‌ هسته‌ای از طریق دیپلماسی فعال حل شود.

حسن روحانی در نخستتین کنفرانس خبری خود گفته: «ما تلاش می‌کنیم که تحریم جدیدی تصویب نشود و در مرحله بعد تحریم‌ها را کاهش می‌دهیم». با توجه به این‌که تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال شده، هم‌چون تحریم ریال ایران و همین ‌طوردر کنگره آمریکا صحبت‌ از تحریم کامل نفت ایران است، آمریکا چه فرصتی به دولت تازه ایران خواهد داد که می‌گوید در جهت کاهش تحریم‌ها تلاش می‌کند؟

سئوال خوبی‌ست. شما از کلمه‌ی «فرصت» استفاده کردید، چیزی که راجع به این انتخابات جالب است، این است که الان فرصت دیگری داریم و ایران باید این فرصت را غنیمت بشمارد.

ما آماده‌ایم تحریم‌ها را برطرف کنیم. یعنی همان گونه که قبلا به‌کرات گفته‌ایم، تحریم‌ها وسیله است و هدف نیست. یعنی دولت آمریکا آماده‌ برداشتن تحریم‌ها است، اگر ایران تعهداتش را انجام دهد و عملی کند و نگرانی‌های فزاینده جامعه بین‌المللی در مورد برنامه‌ هسته‌ا‌ی را برطرف کند. پس بدون پرداختن به جزییات، من می‌توانم بگویم که ما آماده‌ایم تحریم‌ها برطرف شود. ولی این یک پروسه است و چیزی که مهم است، پرداختن به مذاکرات و تعامل سازنده با جامعه جهانی ا‌ست.

از این نظر به قول معروف با یک گل بهار نمی‌شود. همان گونه رئیس دفتر اوباما فرمودند، این انتخابات یک نشانه بالقوه‌ امیدوارکننده‌ای است. ما این را می‌دانیم، ولی الان باید ببینیم چه می‌شود.

شما فرمودید “اگر دولت ایران به تعهداتش عمل کند”. این دولت جدید هنوز سر کار نیامده است و حدود یک ماه و نیم دیگر تازه کارش را شروع می‌کند. چه طور چنین فرصتی به دولت تازه ایران خواهید داد؟

الان دولت هر که باشد، حکومت ایران تعهدات و وظایف خود در قبال جامعه جهانی و جامعه بین‌المللی را دارد، مخصوصا در مورد برنامه‌ی هسته‌ای . همان‌گونه که قبلا مقامات بلند پایه دولت آمریکا اشاره کرده‌اند، ما خواستار آن هستیم که این مسئله را از طریق دیپلماسی حل کنیم و به یک راه‌حل مرزی طرفین برسند.

مثل اینکه رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران، دکتر حجت‌الاسلام روحانی همین نیت را دارد. ایشان فرمودند کلید و تدبیر دارد، پس این در بسته نیست. این در به سوی تعامل سازنده و گفت‌وگو باز است. تنها چیزی که لازم است، اراده و نیت است. پس همان طور که قبلا گفتم این یک نشانه‌ بالقوه امیدوارکننده است.

حسن روحانی همچنین گفته «دو اقدام برای کاهش تحریم‌ها خواهد شد: اول قدم گذاشتن در مسیر شفافیت بیشتر در برنامه هسته‌‌ای. دوم ارتقای اعتماد متقابل میان ایران و سایر کشورها». برداشت شما از این جمله چیست؟ آیا این جملات را متفاوت از صدایی می‌دانید که پیش از این از سوی ایران شنیده می‌شد؟ توقع شما از تلاشی که حسن روحانی می‌گوید برای کاهش تحریم‌ها انجام می‌دهد، چیست؟

من نتوانستم تمام این کنفرانس را تماشا کنم و تنها بخش‌هایی از آن را دیدم. این‌که ایشان گفتند می‌خواهند پروسه گروه ۱ + ۵ را فعال‌تر کند، ما آماده هستیم. گروه ۱ + ۵ همان مسیر برای حل کردن مسئله‌ هسته‌ای است که توسط جامعه بین‌المللی خلق شده است. پس اگر این طور باشد، ما آماده‌ایم.

پس می‌توان از صحبت‌های شما چنین برداشت کرد که با وجود ارزیابی مثبت شما از پیروزی حسن روحانی در انتخابات، این امکان وجود دارد که با آغاز شروع کار این دولت، تحریم‌های تازه‌ای اعمال شود؟

من در مورد زمان‌بندی تحریم‌ها اظهارنظری نکردم. من فقط گفتم که این تحریم‌ها وسیله است و هدف نیست. هم قبلا و هم در حال حاضر ما آماده‌ برداشتن تحریم‌ها هستیم، حال یا رفع تحریم‌ها و یا کاهش آنان، اگر ایران مصمم باشد که همکاری کند و تعهدات بین‌المللی‌اش را در مورد برنامه‌ هسته‌ای‌اش اجرا کند.

به جزییات آن الان نمی‌توانم بپردازم. ولی همان‌گونه که در شروع این مصاحبه گفتم، چیزی که مهم است، این‌که ما به آرای مردم ایران احترام گذاشته و می‌گذاریم و امیدوار هستیم حکومت ایران از حالا به بعد به‌جای فرصت‌سوزی، فرصت‌سازی کند.