آلمان و فرانسه خواستار اصلاح مقررات مرزی در کشورهای حوزۀ شنگن

0
127

در پی وقوع حملات تروریستی هفته‌های اخیر در شهرهای وین، پاریس و نیس، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه و سباستین کورتس صدراعظم اتریش، روز سه شنبه ۱٠ نوامبر/٢۰ آبان، در جریان ویدیوکنفرانسی با حضور آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، نخست وزیر هلند و همچنین رئیس شورای اتحادیۀ اروپا و رئیس کمیسیون این اتحادیه، خواستار بازنگری و اصلاح مقررات مرزی حوزۀ شنگن در جهت مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اسلامی در اروپا شدند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، که روز سه شنبه ۱۰ نوامبر/۲۰ آبان، میزبان “سباستین کورتس” صدراعظم اتریش در کاخ الیزه بود، با همراهی وی در جریان اجلاسی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، با رهبران کشورهای اروپایی در خصوص چگونگی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی اسلامی، به گفتگو نشست.

در این نشست ویدیویی که در پی وقوع حملات تروریستی اخیر در شهرهای وین، پاریس و نیس، به دعوت امانوئل ماکرون برگزار شده بود، به غیر از سباستین کورتس صدراعظم اتریش، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، مارک روته نخست وزیر هلند، شارل میشل رئیس شورای اتحادیۀ اروپا و اورزولا فُن درلاین رئیس کمیسیون اتحادیۀ اروپا نیز شرکت داشتند.

رهبران کشورهای اروپایی در جریان این نشست، بر لزوم تلاش بیشتر در جهت مبارزۀ مشترک با تروریسم تأکید کردند و خواستار بازنگری در مقررات مرزهای خارجی اتحادیۀ اروپا برای حفاظت از کشورهای حوزۀ شنگن شدند.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه، با اشاره به حملات تروریستی اخیر در اتریش و فرانسه، گفت: «کشورهای اروپایی، ملزم به اقداماتی سریع و هماهنگ برای مقابله با تهدیدهای تروریسم هستند».

وی تأکید کرد: «این اقدامات باید در راستای ایجاد پایگاه داده های اطلاعاتی مشترک، تبادل اطلاعات و همچنین تقویت سیاست های کیفری، انجام شوند».

امانوئل ماکرون در جریان این نشست ویدیویی، با ابراز نگرانی از سوء استفادۀ برخی افراد از حق پناهندگی در کشورهای اروپایی، بر ضرورت بازنگری مقررات مرزی حوزۀ شنگن از سوی اتحادیۀ اروپا، تأکید کرد.

رئیس جمهوری فرانسه، همچنین یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست را «ضرورت مبارزۀ قاطع و موثر با پروپاگاندای تروریستی و نفرت پراکنی در اینترنت و فضای مجازی»، اعلام کرد.

وی با اشاره به لزوم اجرای مقررات حذف مطالب با محتویات تروریستی، تصریح کرد: «اینترنت و شبکه های اجتماعی، فضایی برای آزادی بیان هستند اما این آزادی، زمانی محقق می شود که امنیت وجود داشته باشد و فضای مجازی به پناهگاه افرادی که ارزش های ما را زیر پا گذاشته و به سخره می گیرند تا ایدئولوژی های مرگبار خود را ترویج دهند، تبدیل نشود».

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نیز در جریان این نشست، با اشاره به حملات تروریستی اخیر در فرانسه و اتریش، خواستار اصلاح سیاست های مرزی در کشورهای حوزۀ شنگن شد.

وی با محکوم کردن این اقدامات تروریستی، تأکید کرد: «در اینجا موضوع مبارزه میان اسلام و مسیحیت، مطرح نیست بلکه لزوم مقابله میان جامعه ای با ساختار دموکراتیک و اقدامات تروریستی و غیردموکراتیک، مطرح است».

صدراعظم آلمان و رئیس جمهوری فرانسه، هر دو در جریان این نشست، بر ایجاد سیستم کنترل ورود و خروج به منطقۀ شنگن، تأکید کردند. آنگلا مرکل با اشاره به ضرورت آماده شدن سامانۀ کنترل ورود و خروج به کشورهای حوزۀ شنگن تا سال ۲۰۲۲ میلادی، تصریح کرد: «لازم است بدانیم که چه کسانی از چه کشوری و با چه ملیتی، به حوزۀ شنگن وارد و یا از آن خارج می شوند».

سباستین کورتس صدراعظم اتریش نیز با اشاره به ضرورت اقدام مشترک کشورهای اروپایی بر علیه تروریسم، هشدار داد: «هزاران نفر از تروریست های خارجی از جنگ های سوریه و عراق، جان سالم به در برده و بازگشته اند؛ به رغم آنکه بسیاری از آنها در زندان هستند اما برخی از آنها از زندان آزاد شده و یا در سال های آینده از زندان آزاد می شوند؛ آنها مانند بمب های ساعتی عمل خواهند کرد بنابراین اگر می خواهیم از آزادی خود محافظت کنیم، باید آزادی این افراد را محدود کنیم».

اورزولا فن در لاین رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در جریان این نشست، بر اقدامات پیش روی اتحادیه اروپا در زمینۀ مبارزه با تروریسم، تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، قرار است طرح کمیسیون اتحادیۀ اروپا برای اصلاح مقررات مرزی حوزۀ شنگن، در ماه مِه سال جاری، ارائه شود.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، که در روزهای اخیر از سوی جهادگرایان اسلامی مورد تهدید قرار گرفته است، قصد دارد کشورهای اروپایی را بر علیه تروریسم و افراط گرایی اسلامی، بسیج کند. قرار است که وی پیشنهادات اولیۀ خود را در این زمینه، در تاریخ ۱۰ دسامبر، به شورای اتحادیۀ اروپا، ارائه نماید.

اجلاس روز گذشتۀ رهبران کشورهای اروپایی، به دنبال وقوع حملات تروریستی هفته‌های اخیر در شهرهای وین، نیس و پاریس برگزار شد.

هفتۀ گذشته در شهر وین پایتخت اتریش، یکی از حامیان گروه خلافت اسلامی، با تیراندازی به سوی مردم در یکی از خیابان‌های پر رفت‌وآمد این شهر، چهار نفر را به قتل رساند.

پیش از این، در شهر نیس در جنوب فرانسه، یک مهاجم مسلح به چاقو، سه نفر را در يک کليسا کشت و سر یکی از قربانیان را برید.

رادیوفرانسه نوشت؛ در پاریس نیز ساموئل پتی آموزگاری که در جهت آموزش آزادی بیان، کاریکاتورهای پیامبر اسلام را در کلاس به دانش‌آموزان نشان داده بود، مورد حملۀ یک مهاجم اسلامگرا قرار گرفت که سر او را برید.