آلمان نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی طرف قرارداد با جمهوری اسلامی به‌سرعت کمک کند

0
255

رسانه‌های آلمان گزارش دادند که با توجه به آغاز تحریم‌های جمهوری اسلامی از طرف آمریکا آلمان قادر نیست در کوتاه‌مدت به شرکت‌های فعال آلمانی طرف قرارداد با دولت جمهوری اسلامی کمک کند. حزب دمکرات آزاد آلمان از دولت این کشور در این رابطه انتقاد کرده است.

روزنامه اقتصادی آلمانی “هندلزبلات” روز یکشنبه چهارم نوامبر (۱۳ آبان) نوشت که امکان کمک به شرکت‌های آلمانی فعال و طرف قرارداد با دولت جمهوری اسلامی حتی از طریق برخی مقررات مقابله‌ای اتحادیه اروپا با تحریم‌ها هم در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.

اشاره رسانه‌های آلمان از جمله “هندلزبلات” به مقررات موسوم به “قانون مسدودکننده” یا “مقررات مقابله‌ای” است که به اتحادیه اروپا این امکان را می‌دهد تا با نادیده گرفتن احکام صادرشده در دادگاه‌های ایالات متحده، در برابر تحریم‌های فرامرزی آمریکا علیه جمهوری اسلامی بایستد.

این قانون همچنین دارای مکانیسم‌هایی است که پرداخت غرامت به شرکت‌های اروپایی را، در صورت متضرر شدن احتمالی آنها به خاطر معامله با جمهوری اسلامی، امکان‌پذیر کرده و آنها را قادر به طرح دعاوی متقابل خواهد کرد.

اما اکنون “هندلزبلات” خبر داده است که اجرای چنین مقرراتی در کوتاه مدت نمی‌تواند عملی شود. این روزنامه در این رابطه به پاسخ دولت این کشور به پرسش فراکسیون حزب دمکرات آزاد آلمان در پارلمان استناد کرده است.

روز جمعه دوم نوامبر (۱۱ آبان) وزیر خارجه آلمان در تماس تلفنی با همتای جمهوری اسلامی خود، محمد جواد ظریف، از ادامه توافق اتمی برجام حمایت کرده بود. هایکو ماس در تماس تلفنی گفته بود که  “تلاش شدیدی” خواهد کرد تا شرکت‌هایی که در انطباق با قوانین اتحادیه اروپا فعالیت می‌کنند به طور قانونی و مشروع به کار خود ادامه دهند.

فراکسیون حزب دمکرات آزاد آلمان پیرامون این موضوع پرسیده است ولی دولت آلمان درباره چگونگی فعالیت این شرکت‌ها و چارچوب فعالیت آنها توضیح واضح و مشخصی نداده است.

طبق گزارش “هندلزبلات” پاسخ دولت درباره ایجاد “نهاد مالی مستقل اروپایی” هم ناروشن بوده است.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا مدتهاست به فکر این هستند که شرکتی را تاسیس کنند که در رابطه با تامین مالی معاملات با جمهوری اسلامی کمک کند. چنین شرکتی می‌تواند به عنوان میانجی میان طرف‌های اروپایی و جمهوری اسلامی در معاملات مربوط به جمهوری اسلامی عمل کند. اما در پاسخ دولت آلمان به حزب دمکرات آزاد این کشور این موضوع هم در هاله‌ای از ابهام مانده است.

دولت آلمان توضیح مشخصی درباره پذیرش انتقال وجه بانک‌های جمهوری اسلامی با مجوز آلمان توسط بانک‌های آلمانی نداده و در این موضوع هم از شرکت‌های آلمانی فعال در دولت جمهوری اسلامی حمایتی نکرده است.

کریستیان دور، نایب رئیس فراکسیون حزب دمکرات آزاد آلمان، از دولت این کشور انتقاد کرده است که از شرکت‌های این کشور در برابر تحریم جمهوری اسلامی پشتیبانی نمی‌کند.

به گفته این مقام حزب دمکرات آزاد دولت باید از شرکت‌های آلمانی‌ای که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی دچار مشکلات مالی می‌شوند حمایت کند. به گقته او ولی دولت نگران این مسئله نیست. کریستیان دور این موضوع را جنجال تلقی می‌کند و می‌گوید تحریم‌ها حتی تشدید پیدا می‌کند ولی دولت آلمان در مقابل آن دست روی دست گذاشته و هیچ اقدامی نمی‌کند.

به گزارش دویچه وله؛ قرار است امروز دوشنبه پنجم نوامبر (۱۴ آبان ۹۷) دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی آغاز شود. این تحریم‌ها بیش از همه شامل فروش نفت و فعالت‌های بانکی ایران خواهد بود.