آغاز مهلت 60 روزه کنگره آمریکا برای تصویب یا رد توافق هسته‌ای

0
174

وزارت امور خارجه آمریکا توافق هسته ای میان گروه 1+5 و ایران را یکشنبه 19 ژوئیه برای تصویب به کنگره فرستاد.

این اقدام بدان معنی است که قانونگذاران آمریکایی از روز دوشنبه 60 روز مهلت دارند تا توافق را ارزیابی کنند.

باراک اوباما گفته است در صورتی که کنگره توافق را تایید نکند، او نظر کنگره را وتو خواهد کرد. برای جلوگیری از وتوی رئیس جمهوری، باید دو سوم اعضای کنگره علیه توافق رای دهند.

روز سه شنبه 14 ژوئیه ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، به توافقی دست یافتند که طی آن، تهران بخشی از فعالیت های هسته ای خود را به حال تعلیق در می آورد. در مقابل بخشی از تحریم های اعمال شده علیه جمهوری اسلامی لغو می شود.

این توافق واکنش های مختلفی در پی داشت. شماری از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا، مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند.

به گزارش العربیه؛ در مقابل جان کری وزیر امور خارجه و ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا، به دفاع از توافق ادامه دادند.

جان کری در مصاحبع با شبکه خبری CNN گفت: «حقیقت آن است که نگرانی حقیقی در منطقه باید از دست نیافتن به توافق یا از تصویب نشدن آن در کنگره باشد. در آن صورت توانایی بازرسی، اعمال تحریم یا حتی مذاکره را نخواهیم داشت.»

او تاکید کرد: «اگر ایالات متحده به صورت یک طرفه و به شکلی غیر منظقی این توافق را رد کند، هیچ فرصت دیگری برای مذاکره با آیت الله ها وجود نخواهد داشت.» کری در این سخنان به نظام جمهوری اسلامی اشاره دارد.

او ادامه داد: «در این صورت احساس خواهند کرد که آزادی اقدام هایی را دارند که بر پایه توافق از آن ها محروم هستند.»

او توافق با تهران را که پس از مذاکراتی حدودا دو ساله به آن دست یافته شد «بهترین راه برای جلوگیری از دست یابی تهران به بمب اتم» ارزیابی کرد.

از سویی مارکو روبیو نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه و حضو مجلس سنای این کشور گفت کمپینی در داخل کنگره را برای تصویب نشدن توافق دولت اوباما با ایران به راه خواهد انداخت.