ظریف: آغاز مجدد مذاکرات کارشناسی با١+٥از ابتدای هفته آینده

0
160

محمدجواد ظریف ساعاتی پیش  در برگۀ فیسبوک خوداز آغاز مجدد مذاکرات کارشناسی ایران با گروه ١+٥ از ابتدای هفته آینده خبر داد.

به گزارش خبرنامه ملّی ایرانیان؛ متن کامل این پیام در زیر می آید:

دوستان سلام

پوزش مرا از گزارش های کوتاه و بافاصله بپذیرید.

ساعت 11 و نیم صبح اربعین (دوشنبه) است. مناسب است با ابیاتی از حافظ آغاز کنم:

 رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس

گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت

 در زلف چون کمندش ای دل مپیچ کان جا

سرها بریده بینی بی جرم و بی جنایت

 هر چند بردی آبم روی از درت نتابم

جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت

اما یک گزارش کوتاه:

دیروز میزبان خانم اما بنینو وزیر امور خارجه ایتالیا بودم. او اولین وزیر خارجه اروپایی است که در چندسال گذشته به ایران سفر کرده است. خانم بنینو را دوبار قبلا ملاقات کرده بودم و چند بار هم تلفنی صحبت کرده بودم. زن بسیار فعال و شجاعی است. مواضع او در مخالفت با جنگ بسیار قابل احترام هستند. خانم بنینو مانند بسیاری دیگر از دولتمردان اروپا و سایر نقاط دنیا معتقد است که انتخابات ریاست جمهوری و سیاست خارجی دولت جدید، به ویژه تفاهم ژنو، شرایط جدیدی را در سطح منطقه و حتی جهان ایجاد کرده است. واقعیت این است که هنوز تفاهم ژنو اجرایی نشده است ولی فضای روانی ضدایرانی شکسته و شرکت های خارجی که تا سه چهارماه قبل حاضر نبودند حتی با طرف های ایرانی گفتگوی تلفنی داشته باشند، اکنون برای حضور در ایران رقابت می کنند. به یاری خدا و با حمایت مردم خوب از سیاست های دولت تدبیر و امید، در چندهفته آینده وزرای بیشتری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به تهران می آیند.

دیشب همچنین مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 بعداز چند روز مذاکره سخت و سنگین برای تعطیلات کریسمس تا هفته آینده متوقف شد. در تماس تلفنی خانم اشتون پس از مرور بر مهمترین موضوعات بحث توافق کردیم که مذاکرات کارشناسی اول هفته آینده از سرگرفته شود. همانگونه که قبلا هم چندین بار خدمت شما عرض کرده ام تمامی مراحل مذاکرات دشوار و پرپیچ وخم و پرفرازونشیب خواهد بود و ضرورت صبر و حوصله و دقت و هوشیاری در همه مراحل ضروری است. همکاران ما مذاکرات را با حسن نیت کامل و با هدف رسیدن به تفاهم ادامه می دهند و در تمامی مراحل با دقت از عزت، حقوق و منافع مردم بزرگ ایران حراست و پاسداری خواهند کرد.

موضوع دیگر، تصویب قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراط در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود(که مخفف انگلیسی آن WAVE یا «موج» است.) این قطعنامه بر اساس پیشنهاد ریاست محترم جمهوری در سخنرانی مهم شان در مجمع عمومی، توسط همکاران ما در نمایندگی ایران در ملل متحد تدوین و با سایر هیئت ها مذاکره شده بود. اهمیت این پیشنهاد و استقبال جهانی از آن، خنثی کردن پروژه گسترده امنیتی سازی ایران و ایجاد فضای ایران هراسی، اسلام هراسی و شیعه هراسی در سطح جهان است که توسط بدخواهان ایران در سال های گذشته و با سرمایه گذاری فراوان شکل گرفته بود. همانطور که ریاست محترم جمهوری در آغاز کار و در تبیین اصول برنامه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید اعلام کرده بودند، خنثی کردن برنامه امنیتی سازی ایران از مهمترین اولویت های ماست که با جدیت دنبال شده و آثار وسیعی داشته که برخی از ناظران خارجی آن را یک زلزله در منطقه و در سطح روابط جهانی قلمداد کرده اند. بهت و سردرگمی و عصبانیت نتانیاهو و دیگران از همین واقعیت است و هم چنین استقبال گسترده دوستان ایران و دیگران. توجه به تصویر کلان ضرورتی غیرقابل انکار برای فهم این تحول و ابعاد آن است.

امیدوارم گزارش بعدی را با فاصله کمتری تقدیمتان کنم. خدانگهدار.