آغاز اعتصاب غذای نزار زکا در اعتراض به بازداشت ناعادلانه‌ و اجبار به اعترافات اجباری در زندان اوین

0
293

وکیل نزار زکا، فعال آزادی اینترنت و شهروند لبنانی که با حکم ۱۰ سال حبس در زندان اوین به سر می‌برد به کمپین حقوق بشر در ایران گفت او از روز ۱۵ بهمن ۹۷ (چهارم فوریه ۲۰۱۹) دست به اعتصاب غذا (تر) زده است. جیسون پابلت گفت موکلش در اعتراض به «بازداشت ناعادلانه‌اش و اجبار به اعتراف اجباری برای جرمی که مرتکب نشده است» دست به اعتصاب غذا زده است.

نزار زکا شهروند لبنانی مقیم آمریکا و فعال اینترنت آزاد در شهریور ۹۴ بازداشت و به اتهام آنچه مقامات قضایی«همکاری با دولت متخاصم آمریکا» می‌نامند، به ۱۰ سال حبس محکوم شد. نزاز زکا از زمان بازداشت تاکنون چندین بار مجبور به اعترافات اجباری شده است.

وکیل آمریکایی نزار زکا گفت او مدتی پیش برای «۴۰ روز» از بند عمومی چهارم زندان اوین به سلول انفرادی منتقل شده و در انجا تحت فشار بازجویان سپاه پاسداران برای اعتراف اجباری در مقابل دوربین بوده است. جیسون پابلت گفت با این حال آقای زکا اعترافات اجباری را به دلیل اینکه کار خلافی مرتکب نشده نپذیرفته است.

جیسون پابلت وکیل آمریکایی نزار زکا گفت: «ایران می‌خواهد تلاش‌های حرفه‌ای او برای دسترسی مردم به اطلاعاتی که زندگی همه افراد در خاورمیانه از جمله ایران را بهبود می‌بخشد ویران کند.» این وکیل همچنین گفت نراز زکا با این اعتصابش می‌خواهد «اعتقاد به کارش را برای کمک به همه مردم خاورمیانه برای داشتن زندگی بهتر نشان دهد. کاری که در ایران منجر به بازداشت او شده است.»

به گفته جیسون پابلت، نزار زکا اکنون در بند چهارم زندان اوین است در بندی که ژیائو وانگ شهروند چینی – آمریکایی نیز در همان‌جا به سر می‌برد.

وکیل نزار زکا گفت: «آقای زکا بی‌گناه است. او به دعوت دولت جمهوری اسلامی به ایران برای شرکت در یک کنفرانس آمد و پس از آن بازداشت شد. دلیل بازداشت او چیزی جز انگیزه سیاسی نیست. حتی شهیندخت مولاوردی کسی که نزار زکا را برای شرکت در کنفرانس دعوت کرده بود در سال ۲۰۱۸ گفت در پرونده نزار اشتباهی صورت گرفته است. نزار فعال آزادی اینترنت است که به این دلایل و دلیل دیگر از سوی دولت ایران بازداشت شده و همچنان از آزادی او ممانعت می‌شود.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ نزار زکا، شهروند لبنانی مقیم آمریکا، نایب رییس اتحادیه جهانی فناوری اطاعات (ویتسا)  است. آقای زکا روز ۲۴ شهریور ماه ۱۳۹۴ به دعوت مسوولان «همایش بین المللی نقش آفرینی زنان در توسعه پایدار» از سوی دفتر معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به ایران سفر کرد. نزار زکا از کشور لبنان در کنار مهمانان دیگر در یکی از پنل‌های این همایش تحت عنوان «زنان، امنیت و توسعه»  سخنرانی داشت. او پس از آن در تاریخ ۲۷ شهریور ماه در فرودگاه در زمانی که قصد خروج از ایران را داشت بازداشت شد. با این حال خبر بازداشت او تا دو ماه پس از بازداشتش، رسانه‌ای نشد.