آزیتا قره بیگو: علیرضا گلیپور در اعتصاب غذا است و وضعیت جسمانی نامناسبی دارد

0
354

آزیتا قره بیگلو، وکیل علیرضا گلیپور که از مهر ماه ۱۳۹۱ در زندان اوین به سر می‌برد در مصاحبه با  از اعتصاب غذای این زندانی خبر داد و گفت که آقای گلیپور از ۲۰ مهر ماه در اعتراض به وضعیت بلاتکلیف خود دست به اعتصاب غذا زده است.

خانم قره بیگلو گفت که موکلش در وضعیت جسمانی نامناسبی به سر می‌برد و می‌بایست به دلیل عدم تحمل کیفر از زندان آزاد شود.

علیرضا گلیپور، متولد۱۳۶۵، ساکن تهران و دانشجوی مخابرات و کارمند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در مهرماه ۱۳۹۱ از سوی ماموران وزارت اطلاعات دستگیر شد. او از زمان بازداشت تا اردبیهشت ماه ۱۳۹۴ از حق داشتن وکیل محروم بوده است. اولین جلسه دادگاه او در روز ۲۱ تیرماه ۱۳۹۴ تشکیل شد، جلسه بعدی که قرار بود در تاریخ ۲۵ آبان ماه امسال برگزار شود به زمان دیگری موکول شد. این جلسه نهایتا در تاریخ ۱۵ فروردین ماه ۱۳۹۵ برگزار شد. علیرضا گلیپپور ۲۶ اردیبهشت همان سال به ۳۹ سال و ۹ ماه حبس و ۱۷۳ ضربه شلاق محکوم شد، حکمی که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۵ سال زندان قابل اجرا است.

آزیتا قره بیگلو، وکیل علیرضا گلیپور در مصاحبه ای از کاهش حکم زندان موکلش هم خبر داد. او گفت: «اتهامات ایشان، خروج غیرقانونی از کشور و افشاگری اطلاعات محرمانه داخل کشور همچون نطنز هسته‌ای است که نماینده دادستان، اشد مجازات را درخواست کرده بود. از حکم ۳۹ سال زندانی که داده بودند با توجه به ماده ۱۳۴ بالاترین میزان حکم یعنی ۱۵ سال قابل اجرا بود. ما تسلیم به رای شدیم و تجدید نظرخواهی نکردیم. این هم پیشنهاد من بود به موکلم و گفتم که اگر تجدیدنظر خواهی بکنیم و حتی دیوان هم برویم حکم نمی‌شکند. چون تسلیم به رای شده بودیم سه سال از حکم را کم کردند و حکم موکلم شد ۱۲ سال.»

براساس ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی «در جرائم موجب تعزیر هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد دادگاه برای هر یک از آن جرائم حداکثر مجازات مقرر را حکم می‌کند و هرگاه جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد، مجازات هر یک را بیش از حداکثر مجازات مقرر قانونی مشروط به اینکه از حداکثر به اضافه نصف آن تجاوز نکند، تعیین می‌کند. در هر یک از موارد فوق فقط مجازات اشد قابل اجراء است و اگر مجازات اشد به یکی از علل قانونی تقلیل یابد یا تبدیل یا غیرقابل اجراء شود، مجازات اشد بعدی اجرا می‌شود. در هر مورد که مجازات فاقد حداقل و حداکثر باشد، اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم نباشد تا یک‌چهارم و اگر جرائم ارتکابی بیش از سه جرم باشد تا نصف مجازات مقرر قانونی به اصل آن اضافه می‌شود.»

خانم قره بیگلو درباره اعتصاب غذای موکلش در زندان اوین گفت: «در یک وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برد و به همین دلیل اعتصاب غذا کرده. بیماری قلبی و کبدی و مشکلات جسمی زیادی دارد. پزشکی قانونی تایید کرده که او توان تحمل حبس ندارد بعد از ۵ سال و نیم زندان مرخصی درمانی دادند ولی هنوز مدت زمان مرخصی تمام نشده بود که او را به زندان بازگرداندند . الان هم که ۱۵ روز است در اعتصاب غذا به سر می‌برد و حالش اصلا خوب نیست.

وکیل علیرضا گلیپور گفت: «آقای گلیپور قبلا یک بار در قبلا در یزد دستگیر شده بود و پرونده داشت. بعد از دو سال از آن قضیه یعنی در سال ۹۱ این بار در تهران دستگیر شد. یعنی دو دادنامه دارد یکی یزد و یکی تهران. حکم صادر شده در یزد ۷ سال زندان است و در تهران ۱۲ سال. این دو پرونده باید حتما ادغام شوند. چون دو پرونده و دو حکم برای یک موضوع است. آقای صلواتی، قاضی پرونده موکلم صلواتی این کار را نکرد. من پرونده را به دیوان عالی کشور بردم و ظرف ۱۱ روز از دیوان حکم گرفتم که باید پرونده ها جمع و ادغام شودند. بردم اجرای حکم و از آنجا به دادگاه صادر کننده حکم یعنی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب پیش قاضی صلواتی بردم و از اردیبهشت ماه تا الان پرونده همین طور پیش آقای صلواتی مانده و  به چه دلیل حکم دیوان را اجرا نمی کند من هم مانده ام. چند بار هم پیش آقای صلواتی رفتم و هربار گفته صبر کنید و انجام می شود اما هیچ خبری نیست. به خاطر همین، موکل بنده اعتصاب کرده هنوز بلاتکلیف است هیچ چیزی مشخص نیست نه وضعیت تجمیع و ادغام پرونده و نه مساله عدم تحمل کیفر که ما همچنان داریم پی گیری می‌کنیم.»

به گفته او، علیرضا گلییپور در بند ۸ زندان اوین زندانی است.

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛  آزیتا قره بیگلو قبلا گفته بود: «موکلم خودش اقرار صریح به اتهاماتش در دادگاه کرده است. او با سفارت آمریکا در کشور امارات در ارتباط بوده و اطلاعاتی را از نطنز هسته‌ای منتقل کرده و یک سری اطلاعات در مورد مسوولان دولت احمدی‌نژاد نیز منتقل کرده است. اتهام توهین به رهبری نیز به دلیل شعارهای است که او در طول این چند سال در محوطه زندان داده که بابت آن به ۱۷۳ ضربه شلاق محکوم شده است.»