آزادی معین محمدی شهروند بهایی با قرار وثیقه

0
171

یک منبع مطلع از وضعیت معین محمدی، شهروند بهایی اهل یزد که در تاریخ ۱۹ دی ۹۷ بازداشت شد گفت او پس از تقریبا دو ماه بازداشت، در تاریخ ۲۱ فروردین با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی یزد آزاد شده است. او برای دو اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی » و «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» به شش سال حبس محکوم شده و اکنون منتظر حکم دادگاه تجدیدنظر است.

معین محمدی شهروند بهایی اهل یزد و فعال محیط زیست در تاریخ ۱۹ دی ۹۷ در مسیر محل کارش از سوی ماموران اداره اطلاعات یزد بازداشت شد. پرونده او در بازپرسی ششم دادسرای انقلاب یزد گشوده شد و در تاریخ ۲۸ اسفند ۹۷ در یک جلسه دادگاه در شعبه اول دادگاه انقلاب یزد برای دو اتهام محاکمه شد. او برای این دو اتهام به شش سال حبس محکوم شد. حکم به او در تاریخ ششم فروردین ماه در زندان ابلاغ شده است.

منبع مطلع گفت وکیل معین محمدی تقاضای تجدیدنظر داده و آنها امیدوارند این حکم در دادگاه تجدیدنظر تغییر کند. به گفته این منبع این شهروند بهایی با برای اتهام  «عضویت در گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی » به پنج سال و «تبلیغ علیه نظام به نفع گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی» به یک سال حبس محکوم شده است.

این منبع در پاسخ به این سوال که مستندات این دو اتهام چه بوه به کمپین گفت:‌ «مستند مشخصی وجود ندارد. برای پرونده اول او به دلیل فعالیت‌های مذهبی‌اش متهم شده و برای اتهام دوم توییت‌های او در هشت زندگی در تبعیض به عنوان مستند ارائه شده است. در حالی که او فقط نظرات شخصی خود را در قابل توییت‌های در این هشتگ نوشته است.»

این منبع درباره نحو بازداشت و محل نگهداری این شهروند بهایی نیز گفت:‌ «معین صبح ۱۹ دی ماه در راه به محل کارش از سوی ماموران بازداشت شد. در واقع سر کوچه اش بازداشت شده. بعد او را به خانه‌اش بردند و تمام خانه را تفتیش کردند و وسایل شخصی مانند لپ‌تاپ و تلفن و کامپیوترش را ضبط کردند و او را با حکم بازداشت با خود بردند.»

به گفته این منبع او در ابتدا به بند ۱۰ زندان مرکزی یزد که متعلق به اداره اطلاعات است منتقل شد و پس از اتمام دوران بازجویی به بند ۹ این زندان که بند زندانیان سیاسی و امنیتی است منتقل شده است. خانواده معین محمدی چندین ساعت پس از بازداشت او وقتی متوجه شدند هیچ وقت به محل کارش در آن صبح نرسیده، متوجه بازداشت او شده‌اند.

این منبع درباره روند دادگاه او گفت: «دادگاه او فقط یک جلسه بود و حتی نیم ساعت هم طول نکشیده است. آقای معینی وکیل داشت اما در نیم ساعت قاضی او را متهم به دو اتهام کرده و اشد مجازات را برایش صادر کرده است. فقط باید امیدوار به تغییر این حکم در مرحله تجدیدنظر بود.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ این منبع با اشاره به اینکه در شبکه‌های اجتماعی بازداشت معین محمدی به فعالیت‌های محیط زیست او ربط داده شده، با تکذیب آن گفت: «معین فعال محیط زیست است و پیش از بازداشتش در مورد غاری در یزد که در خطر مستقیم معدنکاری بود فعالیت داشت با این حال بازداشت او هیچ ربطی به این فعالیت نداشته و در بازجویی‌هایش فقط درباره فعالیت‌های مذهبی او و توییت‌هایش صحبت شده است.»