آزادی محمد داوری با قرار وثیقه از زندان زندان یاسوج

0
204

محمد داوری دانشجو و فعال سیاسی ۲۶ ساله ساکن یاسوج که روز نوزده مرداد از سوی اداره اطلاعات در یاسوج بازداشت شده بود، پنجم شهریور با سپردن قرار تامین آزاد شد.

محمد داوری ۲۶ ساله و اهل دهدشت از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه یاسوج است. یکی از دوستان محمد داوری با اعلام خبر آزادی او گفت او پس از بازداشت، ابتدا در اداره اطلاعات یاسوج بازجویی و با پایان بازجویی‌ها به زندان یاسوج منتقل شده است.

نیروهای امنیتی روز نوزدهم مرداد با حمله به خانه این فعال سیاسی، او را بازداشت کرده و پس از تفتیش خانه و ضبط لپتاپ و موبایل، به اداره اطلاعات یاسوج منتقل کردند. دوست محمد داوری اتهامات او را تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی نام برد.

این منبع روز سوم شهریور درباره وضعیت محمد داوری  گفت: «وکیل ندارد، دادستانی هم اطلاعاتی درباره اتهام نداده و فقط توصیه به صبر کرده، ولی محمد پارسال به دلیل همین فعالیت ها و مطالب در اینستاگرام و تلگرام بازداشت شد و اتهامش شد تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی، احتمالا همین اتهام تکرار خواهد شد.»

به گفته این منبع، محمد داوری به دلیل شرکت در اعتراضات دی ماه ۹۶ و انتشار مطالب انتقادی در اینستاگرام، در ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ نیز از سوی نیروهای امنیتی در یاسوج احضار و پس از بازداشت، به تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی متهم شده و در ۲۲ اسفند ۹۶ با قرار کفالت پنجاه میلیون تومانی آزاد شده است.

محمد داوری در هر دو بازداشت در سالهای ۹۶ و ۹۷ به مشاوره حقوقی و وکیل دسترسی نداشته است. این منبع با اعتراض به عدم حضور وکیل، گفت در زندان‌های شهرستان‌ها و استان های دورتر حقوق متهم بیشتر نقض میشود: «ده روز پارسال بازداشت شد و بدون وکیل بازجویی شد، هنوز شش ماه نگذشته و حکم پرونده صادر نشده دوباره بدون وکیل بازداشت کردند و باز وثیقه، اینجا شهرستان دوری است و نظارتی وجود ندارد پس دست ماموران برای هر کاری باز است.»

به گزارش خبرنامه ملی ایرانیان به نقل از کمپین حقوق بشر در ایران؛ منبع مطلع گفت محمد داوری به مشکلات تنفسی دچار است که در زندان تشدید شده و وضعیت جسمی خوبی ندارد: «یک بار محمد با حال بدی تماس گرفت و وقتی که پرسیدیم چه شده گفت چیزی نیست ولی بعدا در خبرها خواندیم  محمد شبانه دچار حمله تنفسی شده و خون بالا آورده است، خانواده اش خیلی نگران وضعیت جسمی بودند ولی خودش گفت میگفت خوبم، ولی الان که آزاد شده متوجه شدیم حالش خیلی خراب بوده و واقعا حمله تنفسی داشته، در زندان درمان نشده چون بهداری زندان داروهای ساده مثل مسکن بیشتر ندارد، امکاناتی هم برای بهبود و درمان ندارد.»