آب همچنان در وضعيت زرد

0
152

با پايان يافتن نيمه دوم شهريور ماه و فصل تابستان، عدم بارندگی ها همچنان ادامه داشته و همين موضوع وضعيت منابع آبی را در اکثر نقاط در حالت زرد قرار داده که به نظر می رسد برغم تمهيدات اتخاذ شده تنها راه مقابله با کمبود آب و گذر از شرايط بحران، مديريت مصرف است.

به گزارش خبرنگار ايرنا، خشکسالی و کاهش بارش ها در سال جاری حدود ۵۱۷ شهر را در توليد و مصرف آب در شرايط سر به سر توليد قرار داد که در اين بين ۱۲ کلانشهر با جمعيت حدود ۲۳ ميليون نفر با سطوح متفاوت در شرايط تنش آبی قرار داشتند.

از طرفی شدت مصرف آب در کشور به گونه ای است که در حال حاضر ميانگين سرانه آب در کشور به ازای هر نفر بين ۲۵۰ تا ۳۰۰ مترمکعب است که اين رقم با توجه به استانداردهای جهانی رقم بسيار بالايی است.

وضعيت ناپايدار منابع آبی به دليل مصرف بيش از حد هم باعث خشک شدن تالاب ها و هم درياچه ها شده و از طرفی در کنار خطرات زيست محيطی و تداوم بی توجهی به نحوه مصرف، کم آبی و بی آبی های گسترده تری را در مناطق مختلف کشور شاهد خواهيم بود.

حميد چيت چيان وزير نيرو در آخرين اظهارات خود با اشاره به اينکه بايد مصرف آب به نصف کاهش يابد، گفته است: در حال حاضر از مجموع ۱۲۰ ميليارد مترمکعب آب تجديدپذير ۸۰ درصد يعنی ۹۶ ميليارد مترمکعب آن در کشور استفاده می شود که اين رقم خارج از استاندارد جهانی است.

از سوی ديگر برغم توصيه های پيشگيرانه مسئولان مبنی بر رعايت الگوی مصرف، مصرف آب همچنان روبه رشد بوده و به همين منظور وزارت نيرو پيشنهادی را به هيات دولت درخصوص قطع آب مشترکان پرمصرف ارائه کرده است.

البته وزارت نيرو در کنار احداث پروژه های زيرساختی، مطالعه منابع آبی در اعماق بالای ۲ هزار متر را نيز آغاز کرده تا در صورت نياز از اين منابع برای تامين آب مورد نياز بهره مند گردد.

موضوع قطع آب مشترکان پرمصرف آخرين راهکار وزارت نيرو است که به گفته حميدرضا جانباز مديرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در طرح پيشنهادی ملاحظات اقليمی، جمعيتی و خانوار نيز مورد بررسی قرار گرفته است.

وی اظهار داشته که اين پيشنهاد برای ايجاد وحدت رويه ميان استانهای کشور و در حال حاضر در کميسيون های مربوطه در حال بررسی است.

بنابراين با شرايط موجود منابع آبی کشور و شرايط بارندگی ها، تنها راه گذر از چنين مسيری مديريت مصرف است که اگر ناديده گرفته شود عواقب جبران ناپذيری را در آينده نه چندان دور در کشور شاهد خواهيم بود.