۱۵۰۰واکسن آنفلوانزا برای نمایندگان مجلس

0
122

فاکتور تحویل ۱۵۰۰ واکسن آنفلوانزا به بهداری مجلس با قیمت دولتی یعنی حدود ۴۰ هزار تومان و در مجموع ۶۰ میلیون تومان منتشر شده است. 

انتشار این فاکتور بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی داشته است. بسیاری از این اقدام انتقاد کرده‌اند. بسیاری از کاربران این ماجرا را هم در راستای جنجال “دنا پلاس” ارزیابی کرده‌اند. 

ماجرای ۱۵۰۰واکسن آنفلوانزا برای نمایندگان مجلس

در فاکتور منتشر شده شرکتی با عنوان «بهستان‌پخش» تعدادی واکسن آنفلوانزا به داروخانه مجلس ارسال کرده است. مدیر این شرکت هم آن را تایید کرده و می‌گوید با نامه مستقیم وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو این واکسن به این نهاد ارسال شده است.

واکسن آنفلوانزا در کشور کم یاب است و هنوز وزارت بهداشت مقدار لازم و مورد نیاز کشور را وارد نکرده است. تزریق این واکسن در شرایط کرونایی کشور برای کودکان و افراد آسیب پذیر ضروری است.

هنوز مجلس درباره تحویل واکسن آنفلوانزا توضیحی نداده است. 

در همین رابطه رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، از انبار شدن طولانی مدت واکسن های آنفلوانزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس انتقاد کرد.

عباس آقازاده، در این نامه به اسحاق جهانگیری، نوشت:” از چندی پیش سازمان نظام پزشکی، دانشمندان و کارشناسان عرصه سلامت و مسئولین وزارت بهداشت، با نزدیک شدن به فصل پاییز و جدی شدن خطر اپیدمی همزمان آنفلوانزا و کووید ۱۹ هشدارها و نظرات خود را ابراز کرده‌اند، و به طور خاص سازمان نظام پزشکی در بیانیه مورخ ۳۰/‏۰۶/‏۱۳۹۹‬ بر اهمیت توجه جدی به این مقوله و واکسیناسیون ضد آنفلوانزا به عنوان یک اقدام استراتژیک بهداشتی اصرار ورزیده است. ولی متأسفانه، اظهارات متناقض مسئولین تهیه و توزیع واکسن و پخش اخبار غیر دقیق در رسانه‌ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم دامن زده است.”

به نوشته او “محسن عبداله زاده دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو در تاریخ ۰۳/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ اعلام کرده‌اند: «۲۵ روز است واکسن وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت، بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند.» سوال این است این زمان سوزی به چه علت ایجاد شده است؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است؟”

آقازاده با اشاره به خبر تحویل واکسن به مجلس سوال کرده “آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟ پس تمام گروه بندی ها و اولویت گذاری ها بر چه مبنایی انجام شده است؟”او همچنین پرسیده چرا واکسن‌های انبار شده توزیع نمی شود؟

رییس مجمع عمومی نظام پزشکی در نامه خود تاکید کرده است: «از مسئولین اکیداً خواستاریم به این ایجاد معما و عدم شفافیت پایان بخشیده و هر چه سریع‌تر به منظور جلوگیری از حدت و شدت اپیدمی آنفلوانزا، و نیز جلوگیری از اتلاف واکسن‌ها (که با سرمایه ملی تهیه شده است) اقدامات لازم را مبذول فرمایند.»

ماجرای ۱۵۰۰واکسن آنفلوانزا برای نمایندگان مجلس
توضیح مبهم وزارت بهداشت 

پس از انتشار فاکتور جنجالی، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره گفت: امسال به دلیل احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا با پاندمی کرونا در فصول سرد سال، وزارت بهداشت از مدتی قبل جهت واردات حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی اقدام کرده است.

وی افزود: در مرحله اول، یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسنها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، امسال تمهیدی صورت گرفته که افراد در گروههای پرخطر و از جمله زنان باردار واکسن را به صورت رایگان از مراکز بهداشت دریافت کنند.

جهانپور ادامه داد: ارز مربوط به خرید مابقی واکسنها نیز تخصیص یافته و سایر محموله های واکسن آنفلوآنزا جهت استفاده سایر افراد و همچنین توزیع در داروخانه ها به تدریج طی روزهای آینده و با تامین ارز و انجام تبادلات بانکی وارد کشور می شوند. این واکسنها با قیمتهای مناسب کمتر از ۵۰ هزارتومان، با اولویت گروه های پرخطر و سالمندان و با ارایه کارت ملی عرضه خواهند شد.

به گزارش تخارت نیوز؛ وی همچنین گفت: در صورت افزایش متقاضی واکسن آنفلوآنزا، اقدامات لازم جهت واردات واکسن با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت اما به هیچ‌وجه توصیه همگانی مبنی بر واکسیناسیون آنفلوآنزا توصیه نمی شود؛ چنانکه خود بنده واجد شرایط نیستم و از واکسن هم استفاده نخواهم کرد.