یک گام اساسی برای تحقق بزرگترین رادیو تلسکوپ دنیا برداشته شد

0
208

قرار است تلسکوپ ۶۴ بشقابی “مرکات”(MeerKAT) به لطف یک سرمایه‌گذاری ۵۴ میلیون دلاری، مجهز به ۲۰ بشقاب جدید شود تا توسعه حدود ۳۰ درصدی را تجربه کند و با ترکیب با پروژه رادیو تلسکوپ‌های “SKA” به بزرگترین رادیو تلسکوپ دنیا تبدیل شود.

 تلسکوپ “مرکات”(MeerKAT) با ۶۴ بشقاب در آفریقای جنوبی به زودی رشد تقریباً ۳۰ درصدی را تجربه خواهد کرد و این یعنی ۲۰ بشقاب جدید برای آن نصب خواهد شد.

تلسکوپ “مرکات” با نام اصلی “آرایه تلسکوپی کارو”(Karoo Array Telescope) رادیو تلسکوپی است که از ۶۴ بشقاب آینه‌ای تشکیل شده و اکنون در حال گذراندن مراحل آزمایش و تأیید در کیپ شمالی در آفریقای جنوبی است. این رادیو تلسکوپ پس از بهره‌برداری کامل، تا زمان بهره‌بردای از “آرایه کیلومتر مربعی” که در سال ۲۰۲۴ تکمیل خواهد شد، بزرگ‌ترین و حساس‌ترین رادیو تلکسوپ در نیم‌کره جنوبی خواهد بود. رادیو تلسکوپ “مرکات” برای پژوهش در زمینه مغناطیس کیهانی، شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها، رصد جهان قابل مشاهده، ماده تاریک و منشأ امواج رادیویی گذران به کار خواهد رفت.

گفتنی است که این بشقاب‌ها ارزان نیستند و همین ۲۰ بشقاب به تنهایی ۵۴ میلیون دلار قیمت دارند که به طور مساوی بین دولت آفریقای جنوبی و انجمن “مکس پلانک”(Max Planck) آلمان تقسیم می‌شود.

“فرناندو کامیلو” دانشمند ارشد رصدخانه نجوم رادیویی آفریقای جنوبی(SARAO) گفت: توسعه تلسکوپ “مرکات”، آن را به یک تلسکوپ قدرتمندتر برای بررسی شکل‌گیری و تکامل کهکشان‌ها در طول تاریخ جهان تبدیل خواهد کرد.

“فرانسیسکو کولومر” مدیر موسسه مشترک کنسرسیوم زیرساخت‌های تحقیقاتی پایه اروپا(VLBIERIC) اضافه کرد که این برنامه، یک ابزار را که در حال حاضر نیز چشمگیر است، تقویت می‌کند و بشقاب‌های جدید هم طراحی متفاوتی دارند و هم با قطر ۱۵ متر به جای ۱۳.۵ متر بهتر از قدیمی‌ها هستند.

“مرکات” همچنین یک نقشه بلند پروازانه دارد. این تلسکوپ سرانجام با پروژه رادیو تلسکوپ‌ها موسوم به “آرایه کیلومتر مربعی”(SKA) ترکیب و به بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان تبدیل خواهد شد.

برای این منظور انتظار می‌رود بشقاب‌های جدید از اوایل سال ۲۰۲۲ آنلاین شوند. “SKA” از هزاران بشقاب در سراسر آفریقا و یک میلیون آنتن در استرالیا تشکیل می‌شود.

آرایه کیلومتر مربعی(Square Kilometre Array) با نام اختصاری “SKA” پروژه‌ای شامل چندین رادیو تلسکوپ است که قرار است در استرالیا و آفریقای جنوبی ساخته شود. مجموع مساحت این پروژه در زمان تکمیل آن حدود یک کیلومتر مربع خواهد بود. این آرایه در فرکانس‌های گسترده‌ای کار خواهد کرد و حساسیت آن ۵۰ برابر هر رادیوتلسکوپ دیگر در دنیا است. این مجموعه به ماشین‌های پردازش و محاسبه‌گر بسیار قوی نیاز دارد. این آرایه قادر به پایش آسمان با سرعت ۱۰ برابر نسبت به پیش از خود خواهد بود.

این تلسکوپ رادیویی با این همه امکانات امیدوار است که سرانجام آنچه را که بلافاصله پس از انفجار بزرگ(Big Bang) رخ داده است و چگونگی شکل‌گیری کهکشان‌ها را درک کند و به ماهیت ماده تاریک پی ببرد. در واقع این رادیو تلسکوپ بزرگ آرزوهای بلند پروازانه و زیادی دارد که غیرقابل تصور و دستیابی نیز نیستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، در پایان، تنها گذر زمان خواهد گفت که این سرمایه‌گذاری مشترک جدید به چه اهدافی خواهد رسید.