گزینه نظامی موثرترین اهرم علیه تهدید اتمی جمهوری اسلامی

0
356

بیش از 5000 نفر از مقامات دفاعی و امنیتی اسرائیل در نامه‌ای خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از او خواستند تلاش‌های دولت خود برای احیای توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی را متوقف کند، و تاکید کردند که موثرترین اهرم برای مقابله با تهدید اتمی حمهوری اسلامی، «گزینه نظامی» است.

این مقامات اسرائیلی به بایدن گلایه کرده‌اند که به‌رغم تعهدهای مکرر دولت وی به جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای، توافق پیش رو «مسیری قانونی» برای دستیابی این رژیم به تسلیحات هسته‌ای تا سال 2031 ایجاد می‌کند، و در عین حال امضاکنندگان این توافق را از هرگونه ابزاری برای جلوگیری از این کار محروم می‌کند.

نویسندگان نامه می‌گویند توافق جدید وجوهی که در حال حاضر در دسترس جمهوری اسلامی نیست را آزاد می‌کند، و خاطرنشان می‌کنند که جمهوری اسلامی پیشتر از چنین «پول‌های بادآورده‌»ای برای «صدور تروریسم» و «ایجاد بی‌ثباتی» در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن استفاده کرده است. آنها هشدار می‌دهند که اینک، با دستیابی به یک «چتر هسته‌ای»، جمهوری اسلامی می‌تواند رفتارهای مخرب خود را چندین برابر کند.

العربیه به نقل از فاکس نیوز نوشت، این 5000 مقام دفاعی و امنیتی اسرائیل، نامه‌ خود خطاب به بایدن را با تاکید بر این موضع به پایان بردند که «گزینه نظامی» موثرترین اهرم علیه تهدید اتمی جمهوری اسلامی است. به گفته آنها: «ترکیبی از تهدید نظامی معتبر و تحریم‌های فلج‌کننده اقتصادی و عزم سیاسی برای اقدام نظامی در صورت لزوم، مؤثرترین روش برای مقابله با تهدید جمهوری اسلامی است».

دولت بایدن احیای توافق هسته‌ای دوران اوباما را محور اصلی سیاست خود در قبال جمهوری اسلامی قرار داده است. با این حال، منتقدان می‌گویند که این توافق هیچ کاری برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح‌ هسته‌ای نمی‌کند، و فقط آنچه «اجتناب‌ناپذیر» است را کمی به تأخیر می‌اندازد.