گزارش محرمانه آژانس بین‌المللی: جمهوری اسلامی گام‌های جدیدی برای ساخت بمب اتمی برداشت

0
214

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی محرمانه اعلام کرده‌اند که رژیم جمهوری اسلامی گام‌های جدیدی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای برداشته و در همین راستا ساخت خط تولید ماده‌ اصلی کلاهک‌های اتمی را آغاز کرده است.

این در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کشورهای عضو اطلاع داد که رژیم جمهوری اسلامی اعلام کرده تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم را در چهار یا پنج ماه آینده در تاسیسات اصفهان نصب می‌کند.

وال‌ستریت ژورنال که این گزارش را فاش کرد، اقدام این را یک اقدام خطرناک توصیف کرده که استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای را به سمت استفاده نظامی می‌برد.

تصاویر ماهواره‌ای جدیدی که از تاسیسات غنی‌سازی نطنز گرفته شده، نشان می‌دهد سه تونل در کوهی در همان نزدیکی حفر شده است.

بررسی اولیه این تصاویر از سوی «مرکز بین‌المللی دانش و امنیت» حاکی از آن است که رژیم جمهوری اسلامی برای تسریع روند غنی‌سازی در حال ساخت تاسیساتی در دل کوه‌هاست.

این مرکز اعلام کرد که تصاویر با کیفیت مذکور در 5 ژانویه گرفته شده و نشان می‌دهد روند ساخت و ساز در بزرگترین کوه منطقه به سرعت پیش می‌رود و این احتمالا همان مرکز زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم در ایران است.

در تصاویر مذکور همچنین تعداد قابل توجهی کامیون و سه مخزن نزدیک به هم دیده می‌شود که در یک محدوده حفاظت‌شده قرار دارند و احتمال داده می‌شود که تجهیزات ساختمانی باشند.

تاسیسات غنی‌سازی ویران شده نطنز که در ماه ژوئیه سال گذشته هدف یک انفجار بزرگ قرار گرفت هم در این تصاویر دیده می‌شود. آثار انفجار و ویرانی از این منطقه که به دور آن هم حصار کشیده شده، کاملا پاکسازی شده است.

العربیه نوشت؛ در ادامه گزارش وال‌ستریت ژورنال تاکید شده که مرکز جدید به نظر می‌رسد برای فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی از امنیت بیشتری برخوردار باشد و در زیر یک کوه بزرگ‌ قرار گرفته و تونل‌ها و سیستم‌های ضدانفجاری هم بخشی از اقدامات حفاظتی است.