گزارش از تاکتیک‌های نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات

0
40

تحقیقات نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای سرکوب اعتراضات ضدحکومتی در ایران بر سه «تاکتیک کلیدی» تمرکز کرده است، که استفاده از مهمات جنگی علیه تظاهرکنندگان، دستگیری‌های هدفمند معترضان، و تحمیل محدودیت هوشمند بر اینترنت باشد.

این روزنامه در این راستا صدها فیلم و عکس از تظاهرات‌ ایران را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده، با فعالان حقوق بشر و معترضان مصاحبه کرده، و از کارشناسان خواسته داده‌های جمع‌آوری شده توسط گروه‌های نظارت بر اینترنت را بررسی کنند.

سندی به مورخه 21 سپتامبر که از ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به بیرون درز کرده و به دست «عفو بین‌الملل» رسیده، به نیروهای امنیتی دستور می‌دهد تا با معترضان «برخورد شدید» کنند.

فرمان دیگری که دو روز بعد توسط فرمانده نیروهای مسلح استان مازندران صادر شد، حتی خواستار خشونت شدیدتر شده و به نیروهای امنیتی دستور داده تا با «شورشیان و ضدانقلاب به شدت برخورد کند، حتی اگر منجر به مرگ آنها شود.»

العربیه به نقل از واشینگتن پست نوشت؛ جنزن جونز، مدیر گروه پژوهشی «آرمامنت» که تصاویر و اسناد تظاهرات ایران را بررسی کرده، در این باره گفته نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی طی هفته‌های اخیر از مهمات جنگی علیه تظاهرکنندگان استفاده کرده‌اند.

حکومت جمهوری اسلامی غالباً در زمان تظاهرات ضدحکومتی در اینترنت اختلال ایجاد می‌کند تا ارتباط معترضان را با یکدیگر و با دنیای خارج دشوار کند، اما طی دو هفته گذشته محدودیت‌های اینترنتی رژیم «هدفمندتر» بوده و سطح بالاتری از «پیچیدگی» را نشان می‌دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل داده‌های اینترنتی، اختلالاتی که ایران در اینترنت ایجاد می‌کند، ماهیت «چرخه‌ای» دارد، به این معنی که هر روز بعد از ظهر حدود ساعت 4 به وقت محلی، که پایان روز کاری و آغاز بیشتر اعتراضات است، شروع می‌شود، و بعد از نیمه شب پایان می‌یابد.

با این وجود، «واشینگتن پست» تاکید می‌کند که به‌رغم سرکوب شدید و خشونت‌آمیز تظاهرات ضدحکومتی توسط پلیس و نیروهای امنیتی، معترضان کماکان به تظاهرات ادامه می‌دهند، و حتی به نظر می‌رسد سرکوبگری رژیم آنها را در اعتراضات خود جدی‌تر کرده است.