گردان‌های حزب‌الله یا «سپاه محرمانه»؛ جعبه سیاه جمهوری اسلامی در عراق

0
164

هشدارهای آمریکا به مسئولان عراقی و تهدید به بستن سفارت خود در بغداد در صورت عدم اجرای تدابیر بازدارنده در مواجهه با حملات علیه نیروهای آمریکایی، بار دیگر تداعی‌گر اصلی‌ترین گروه‌هایی شبه‌نظامی وابسته به دولت جمهوری اسلامی در این کشور شد که انگشت اتهام دست زدن به این حملات، به سوی آنها و از جمله شبه‌نظامیان حزب‌الله عراق نشانه رفته است.

مقاله مفصل نشر شده در سایت «وار ان دی راک»، جزئیات زیادی را از ساختار تشکیلاتی شبه‌نظامیان حزب‌الله عراق و کیفیت شکل‌گیری آن از سوی تدولت جمهوری اسلامی و میزان توان‌مندی و چگونگی محدود کردن نفوذ آن و بسیاری از دیگر داده‌ها را نشر داده ‌است.

بر اساس این اطلاعات، «گردان‌های حزب‌الله عراق» تبدیل به خطرناکترین گروه نیابتی دولت جمهوری اسلامی در عراق شده که به دنبال دست زدن به اقدامات متعدد برای حمایت و گسترش نفوذ دولت جمهوری اسلامی در عراق و منطقه است.

این گروه شبه‌نظامی همچنین در سرکوب اعتراض‌های مردم عراق علیه نظام دولت جمهوری اسلامی نقش داشته و از خاک عراق برای حمله به دیگر کشورها استفاده کرده ‌است.

اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد نفوذ گروه‌های شبه‌نظامی در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته و آنها را به مورد اعتمادترین گروه‌های نیابتی دولت جمهوری اسلامی در جهت تقویت زیاده‌طلبی‌های دولت جمهوری اسلامی در عراق تبدیل کرده ‌است.

سپاه محرمانه

بر اساس همین گزارش، در اوج حملات دولت جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در عراق در سال 2007، قاسم سلیمانی متوجه شد که تشکیل یک گروه شبه‌نظامی، تناسب بیشتری با تحقق اهداف مورد نظرش دارد.

طبق این گزارش سلیمانی گمشده خود را در گروه‌های شبه‌نظامی موجود در عراق نیافت، از این رو با کمک شماری از فرماندهان شبه‌نظامی عراقی و لبنانی از جمله ابومهدی المهندس، 5 گروه شبه‌نظامی را به عنوان زیر مجموعه تشکیل دهنده کتائب حزب‌الله مد نظر قرار داد که نویسنده این مقاله نامشان را «سپاه محرمانه» گذاشته است.

این شبه‌نظامیان با نام «لشکر ابو الفضل العباس»، «کتائب کربلا»، «کتائب زید بن علی»، «کتائب علی الاکبر» و «کتائب السجاد» تشکیل شدند که زیر یک پرچم قرار داشته و تسلیحات پیشرفته دولت جمهوری اسلامی و آموزش‌های فشرده را از فرماندهان حزب‌الله لبنان می‌گرفتند که نهایتاً به نام «حزب‌الله عراق» شناخته شد.

این گروه شبه‌نظامی از زمان تأسیس خود، روابط مستحکم با حزب‌الله لبنان و به ویژه با «عماد مغنیه» را حفظ کرد که نقش اساسی در تشکیل شبه‌نظامیان عراقی با نزدیک به 10 هزار پیکارجو ایفا کرد. بیشتر آن‌ها در داخل عراق حضور داشته و برخی از آنها نیز در سوریه هستند.

فعالیت‌های حزب‌الله عراق محدود به عملیات نظامی و امنیتی نمی‌شود به طوری که این گروه افراطی، تریبون‌های رسانه‌ای را مدیریت کرده و مراکز فرهنگی و مطالعاتی زیادی را در اختیار دارد.

حزب‌الله عراق سیطره بی‌ چون و چرایی بر فرماندهی‌های داخلی نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) از جمله فرماندهی امنیتی دارد که به سرعت زیاد پیشرفت کرده و تبدیل به یک نیروی امور داخلی با نفوذ شده که از بازوهای اطلاعاتی و نیروهای خاص خود نیز برخوردار است.

حزب‌الله عراق افزون بر این امور، مدیریت موشکی بسیج مردمی (حشد الشعبی) را نیز در اختیار دارد که از اهمیت به سزایی برخوردار است، زیرا دولت جمهوری اسلامی موشک‌های بالستیک را برای کتائب حزب‌الله فرستاده و در کار انتقال فناوری موشکی برای این گروه است که امتیازی می‌باشد که در دسترس هیچ‌یک از شبه‌نظامیان طرفدار دولت جمهوری اسلامی در عراق قرار نگرفته ‌است.

منطقه‌ای ناآشنا که نزدیک شدن به آن ممنوع است

کتائب حزب‌الله در همین راستا منطقه استراتژیک جنوب بغداد، موسوم به «جرف الصخر» را به منطقه‌ای ممنوعه تبدیل کرده ‌است.

این منطقه تا سال 2014، منطقه‌ای مسکونی بود که ساکنان آن را عرب‌های سنی تشکیل می‌داند اما بعد از آزادسازی آن از چنگ داعش، کتائب حزب‌الله مانع بازگشت ساکنان اصلی به خانه و کاشانه آنها شد.

کتائب حزب‌الله همچنین به هیچ ‌یک از دیگر گروه‌های عراقی اجازه ورود به «جرف الصخر» را نمی‌دهد که به عنوان پناهگاهی برای فعالیت‌های کتائب حزب‌الله از جمله ساخت موشک در نظر گرفته می‌شود.

بخش‌های مختلف این گروه، پست‌ها و القاب

بر اساس این نوشتار، گردان‌های حزب‌الله، عوامل خود را به دو بخش اصلی تقسیم کرده و اعضای بخش اول را «اجسام» می‌نامد، آنها پیکارجویانی هستند که مورد آزمایش قرار گرفته و مورد اعتماد فرماندهان خود هستند. اعضای گروه دوم که اکثریت پیکارجویان را تشکیل می‌دهند، «ارقام» نامیده می‌شوند که اطلاعات اندکی در مورد فعالیت‌های حزب‌الله عراق و سلسله مراتب فرماندهی آن دارند تا به حدی که در بعضی موارد حتی نام واقعی فرماندهان خود را نمی‌دانند و صرفاً آنها را با نام مستعارشان می‌شناسند.

دیگر منصبی که نامی مستعار در هرم قدرت کتائب حزب الله به آن اختصاصدارد، «الخال» است که نویسنده مقاله به نقل از داخل حشد الشعبی آورده است که این نام مستعار ویژه شمار اندکی از فرماندهان بلندپایه این گروه است.

نوسینده مقاله به نقل از دیگران نوشته ‌است که تنها فردی که این لقب را دارد «ابو فدک» است و المهندس ملقب به «الشایب» بود که به معنای مرد پیر یا ریش‌سفید است.

به نظر نویسنده مقاله جذب جوانان به آرمان این گروه شبه‌نظامی از اولویت اساسی برای کتائب حزب‌الله برخوردار است.

کتائب حزب‌الله همچنین از کانال‌های ماهواره‌ای، روزنامه، خبرگزاری، کانال‌های خاص و حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی و چندین مرکز فرهنگی برخوردار است که قوام آن در بغداد و همچنین در شهرهای دارای اکثریت شیعه در جنوب قرار دارد.

هشدار و متشنج شدن امور

گفتنی است که آمریکا در روزهای گذشته، هشدار داده در صورت عدم اقدام دولت عراق برای متوقف کردن حملات شبه‌نظامیان مورد حمایت دولت جمهوری اسلامی علیه آمریکایی‌ها، سفارت خود در بغداد را خواهد بست.

این در حالی است که به‌رغم وعده‌های مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر در مورد اقدام علیه شبه‌نظامیان تحت الحمایه دولت جمهوری اسلامی، بر شدت اقدامات آن‌ها علیه منافع آمریکا در چند هفته اخیر افزوده شده ‌است.

العربیه نوشت؛ فعالیت‌های آنچه که در عراق به عنوان «هسته‌های کاتیوشا» شهرت دارد، در این اواخر به‌ویژه پس از سفر الکاظمی به واشینگتن در دو ماه پیش، افزایش یافته ‌است که از دید دولت آمریکا، در راستای برهم زدن ثبات و قدرت دولت الکاظمی می‌باشد.