کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان طرح فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی را برای تبدیل شدن به قانون ارائه می‌کند

0
222

کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان اعلام کرد طرحی را با عنوان «قانون فشار حداکثری» برای تصویب ارائه می‌کند. این طرح خواستار افزایش تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی و جلوگیری از بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای برجام است.

کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین اعلام کرد که روز چهارشنبه و با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق ایالات متحده، از این طرح رونمایی می‌کند.

این طرح بنا دارد دولت آمریکا را ملزم به افزایش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی کند. همچنین «تبدیل کردن راهبرد موفقیت‌آمیز و به اثبات‌ رسیده فشار حداکثری به قانون» و «جلوگیری از پیوستن دوباره دولت پرزیدنت بایدن به توافق هسته‌ای جمهوری اسلامی» موسوم به برجام، از دیگر اهداف این طرح عنوان شده است.

کمیته مطالعاتی جمهوری‌خواهان اعلام کرد: «در مورد جمهوری اسلامی، ما دو هدف را دنبال می‌کنیم: جمهوری اسلامی باید از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های بالستیک منع شود؛ جمهوری اسلامی باید از تامین مالی تروریسم بین‌المللی منع شود.»

کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان که بزرگترین کمیته پارلمانی محافظه‌کاران در مجلس نمایندگان آمریکا است پیشتر طرحی را رونمایی کرد که عنوان آن «راهبرد امنیت ملی کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان: نیرومندکردن آمریکا و مقابله با تهدیدهای جهانی» است و تهیه آن یک سال و نیم طول کشید. این طرح «پیشنهاد می‌کند که شدید‌ترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها توسط کنگره [آمریکا] بر جمهوری اسلامی وضع شود.»

صدای آمریکا نوشت؛ دولت پرزیدنت بایدن از زمان شروع کار خود گفته است اگر جمهوری اسلامی به اجرای تعهدات خود در قابل توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد، آمریکا هم به این توافق بازخواهد گشت. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا، واشنگتن را در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج کرد و تحریم هایی را که تحت آن توافق برداشته شده بود، دوباره برگرداند.