کمیته سوم سازمان ملل نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد

0
187

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با تصویب قطعنامه‌ای نقض سیستماتیک حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی را محکوم کرد.

این قطعنامه، چهارشنبه 17 نوامبر، با 79 رای موافق، 30 رای مخالف و 71 رای ممتنع به تصویب رسید.

در این قطعنامه به شمار بسیار نگران‌کننده احکام اعدام، بازداشت‌های گسترده، سیستماتیک و خودسرانه، محرومیت عمدی زندانیان از دسترسی به درمان و خدمات پزشکی، بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین، آزار و اذیت و ارعاب مخالفان و مدافعان حقوق بشر، استفاده از شکنجه برای گرفتن اعتراف و مرگ‌های مشکوک زندانیان اشاره شده است.

کمیته سوم در این قطعنامه بر لزوم تحقیقات معتبر، مستقل و بی‌طرفانه در پاسخ به همه موارد شدید نقض حقوق بشر توسط جمهوری اسلامی از جمله ناپدید شدن قهری، اعدام‌های غیرقانونی و حذف شواهد این‌گونه جرایم تاکید کرده و خواهان پایان دادن به «مصونیت از مجازات» برای چنین جنایاتی در این کشور شده است.

این کمیته از جمهوری اسلامی خواسته است اعدام در ملاء عام را لغو کرده و گزینه تعلیق حکم اعدام را در نظر بگیرد.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد همچنین از جمهوری اسلامی خواسته است حکم اعدام کودکان و افرادی را که زیر 18 سال «مرتکب جرم» شده‌اند را با احکام دیگر جایگزین کند.

العربیه نوشت؛ قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته است تا استفاده سیستماتیک از بازداشت‌های خودسرانه و زندانی کردن را متوقف کرده و تمام افرادی را که به‌دلیل استفاده از حق آزادی‌های اساسی خود بازداشت شده‌اند، آزاد کند.

این قطعنامه به بازداشت شدگان اعتراضات دی 1398 و آبان 1399 اشاره کرده است.

قطعنامه از جمهوری اسلامی خواسته است که احکام سنگین، از جمله مجازات‌ اعدام و تبعید داخلی طولانی مدت را لغو کند و به آزار مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی و خانواده‌های آنها، و روزنامه‌نگارانی که با سازمان‌های حقوق بشری همکاری می‌کنند، پایان دهد.

زهرا ارشادی٬ سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، به رای گذاشتن این قطعنامه را «حرکتی سیاسی، غیرصادقانه و غیرقابل دفاع» خواند.