کشورهای حاشیه خلیج: به سوی قرارداد استراتژیک با روسیه؛ بقلم دکتر کاوه احمدی علی آبادی

0
140

دکتر کاوه احمدی علی آبادی

عضو هئیت علمی دانشگاه آبردین با رتبه پروفسوری

عضو جامعه شناسان بدون مرز(ssf)

اقداماتی که کشورهای خلیج برای خرید و استقرار سیستم های دفاع موشکی انجام داده اند، مفید است ولی “اصلاً کافی نیست”. چون شما به دفاع بازدارنده نیاز دارید؛ به طوری که مانع از ورودتان به جنگ با رژیم ایران و نیروهای نیابتی اش شود، نه این که پس از جنگ تلفات تان کمتر شود. همکاری تان با اسرائیل شما را برای مقابله با برخی از سلاح های رژیم ایران توانا ساخته، اما همزمان این ارتباط و همکاری های اخیرتان با اسرائیل، شما را به هدفی برای رژیم ایران بدل کرده است و این ماه عسل کوتاه تان در این اواخر با اسرائیل می رود که شما را به جنگی بکشاند که کشورتان را حداقل نیم قرن به عقب برگرداند. کسانی که پس از این همه سال، اینک ناگهان دلباخته تان شده اند، خوب می دانند، قرار است چه بلایی سرتان بیاورند.

اما راه حل چیست؟ شما به اتحاد استراتژیکی نیاز دارید که شما را در مقابل رژیم ایران بیمه کند؛ کشوری که از توان بازدارندگی در مقابل رژیم ایران برخوردار باشد و نه کشوری که صرفاً سیستم دفاعی تان را تقویت کند. به عبارتی، شما نباید وارد هر گونه جنگ با رژیم ایران شوید، نه این که پس از جنگ، امیدتان این باشد که تلفات تان کاهش یابد. از هزاران موشکی که از سوی نیروهای رژیم ایران و نیروهای نیابتی اش به سوی شما شلیک می کند، کافی است تنها سه چهار تا به برج های دوبی بخورد تا فاجعه و فرار سرمایه از امارات آغاز شود. در این میان تنها کشوری که از “توان بازدارندگی در مقابل رژیم ایران” برخوردار است، “روسیه” است و بس. شما هر چه زودتر باید پیمان استراتژیکی با روسیه ببندید مبنی بر این که حمله به هر نقطه از خاک امارات به مثابه حمله به خاک روسیه است و روسیه مثل خاک سرزمین اش از شما دفاع کرده و به دشمن مشترک تان حمله می کند. این قرارداد موجب می شود، در هر جنگ رژیم ایران با اسرائیل یا آمریکا، جنگ به سوی شما کشیده نشود و شما از آن دور بمانید. این را هم بگویم، در هر جنگ احتمالی با اسرائیل، تا این لحظه ملاهای ایران تصمیم گرفته اند، نقداً امارات و عربستان را هدف قرار دهند، ولی حمله به کشورهای دیگر حاشیه خلیج هنوز قطعی نشده است. این را هم اضافه کنم که همان گونه که اسرائیل کدهای موشک های ایرانی ارسالی به حوثی ها را به شما فروخته، در خفا شما را هم به رژیم ایران فروخته است. هیچ متوجه شدید، ایران حمله اخیر به تأسیسات نفتی آرامکو را چگونه با این موفقیت انجام داد؟ آنان استاد از این دست دودوزه بازی ها هستند. دهه ها سند جعلی آماده کرده اند تا به ملاهای رژیم ایران نشان دهند، مبنی بر دخالت شما در حمله های احتمالی اسرائیل و آمریکا به ایران. همین کار را قبلاً با آذرباییجان و ترکیه کردند، برای درگیری شان با رژیم ایران. به پاسداران خرفت ایران گفته بودند، که پایگاه اینجرلیک ترکیه کار تجسس از ایران و انتقال اش را به اسرائیل انجام می دهند و تعدادی از پهپادهای اسرائیل از خاک کشور آذرباییجان بلند شده اند و به ایران پرواز کرده اند. اما با آگاهی سازی های به موقعی که به هر دو طرف داده شد، این نقشه شان نقش بر آب شد و روابط آذرباییجان با ایران با وساطت ترکیه به دوستی کشورهای همسایه مسئول نسبت به هم بدل شد.

اما روابط شما (کشورهای حاشیه خلیج) پس از جنگ یمن با رژیم ایران پیچیده شد و شما برای دفاع از کشورتان به چیزی ورای آن نیاز دارید و در کنار تقویت سیستم های دفاع موشکی (انواعی از ساحلی و دریایی تا هوایی) به “پیمانی استراتژیک با قدرت بازدارندگی” نیازمند هستید. هر چه زودتر شروع به گفتگو و عقد قرارداد با روسیه کنید و اگر پایگاه نظامی و دریایی خواستند، دریغ نکنید. برای اینکار لازم است، قبل از هر درگیری اسرائیل با ایران، جنگ یمن پایان یابد و گرنه رژیم ایران از طریق نیروهای نیابتی اش در یمن شما را هدف قرار می دهد و مسئولیت اش را نیز نمی پذیرد. جنگ یمن را هر زودتر بدون پیش شرط و با اعلام آتش بس دو طرفه و رفع محاصره، پایان بخشید. باید برای کمک به قحطی زدگان و مردم آسیب پذیر هر چه زودتر محاصره یمن برطرف شود. پس از آن گفتگوها را زیر نظر میانجی سازمان ملل شروع کنید.

علاوه بر امارات، سایر کشورهای حاشیه خلیج باید سیستم های دفاع موشکی شان را چند برابر میزان کنونی افزایش دهند. میزان کنونی به هیچ وجه برای حجم آتشی که رژیم ایران بر علیه تان در نظر گرفته کافی نیست. در این راه، تنها دنبال آخرین نمونه از سیستم های دفاعی موشکی نباشید، و موشک های دفاعی اس 300، اس 200 ارتقاء یافته و حتی اس 200 و نمونه های مشابه چینی نیز برای مقابله با موشک های ایرانی کافی است. چون زمان خیلی مهم است، فرصت ندارید تا تازه سفارش دهید، بعداً آماده شود و می توانید سیستم های دفاعی قدیمی تری که روسیه در اختیار دارد و سیستم های پیشرفته تر را جایگزین شان کرده خریداری کنید و خدمه روسیه آن ها را در خاک تان راه اندازی کنند و نیروهای تان بعداً که آموزش برای کار با آن ها را آموختند، جایگزین روس ها شوند. درضمن، به سیستم های دفاعی هوایی بسنده نکنید و باید به سیستم های موشکی دفاع ساحلی و دریایی نیز به اندازه کافی مجهز شوید.

در صورتی که امیر ابوظبی مایل به ترک جنگ یمن نبود، امیر دبی که از قبل نیز مخالف جنگ یمن بود، طی هماهنگی و کسب رضایت از امیر ابوظبی اعلام کند، از جنگ یمن خارج می شود و پس از این ترجیح می دهد به جای جنگ، از طریق طرح ها و برنامه های توسعه ای به کشورهای خاورمیانه کمک کند و گفتگو با مقامات ایرانی را نیز از سر بگیرد. ایرانی ها و حتی دولتی ها، سرمایه گذاری های زیادی در دبی کردند و به نفع هر دو طرف خواهد بود، از هر گونه تقابل پرهیز کنند.