کشف “سیاه‌چاله غیرممکن” در راه شیری!

0
218

ستاره‌شناسان چینی، سیاه‌چاله‌ای ۷۰ برابر بزرگتر از خورشید را کشف کرده‌اند، این در حالی‌است که وجود چنین سیاه‌جاله‌ای در راه شیری غیرممکن به نظر می‌رسد.

ستاره‌شناسان چینی، یک سیاه‌چاله جدید و بسیار بزرگ در کهکشان راه شیری کشف کرده‌اند که تقریبا ۷۰ برابر بزرگتر از خورشید است. نکته جالب این است که با توجه به مدل‌های کنونی تکامل ستاره‌ای، وجود سیاه‌چاله‌ای به این اندازه در کهکشان راه شیری، غیرممکن به نظر می‌رسد.

ترکیب شیمیایی بزرگترین ستارگان کهکشان راه شیری نشان می‌دهد که آنها به خاطر انفجارها و بادهای قوی، بیشتر جرم خود را در پایان زندگی و پیش از تخریب در یک سیاه‌چاله از دست می‌دهند.

این سیاه‌چاله که توسط پژوهشگران “رصدخانه ملی نجوم چین” (NAOC) کشف شده، حدود ۱۰۰ میلیون جرم کیهانی را در خود جای داده است که در اثر فروپاشی ستارگان بزرگ کهکشان شکل گرفته‌اند.

پژوهشگران، این سیاه‌چاله را “LB-۱” نامیدند و فاصله آن را از زمین، ۱۵ هزار سال نوری اعلام کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌الرت، “جیفنگ لیو” (Jifeng Liu)، پژوهشگر رصدخانه ملی نجوم چین گفت: سیاه‌چاله‌هایی به این اندازه معمولا نباید در کهکشان راه شیری وجود داشته باشند. LB-۱، دو برابر بزرگتر از حد ممکن است. با وجود این سیاه‌چاله، نظریه‌پردازان با چالش‌هایی در مورد توضیح شکل‌گیری سیاه‌چاله‌ها مواجه خواهند شد.