کرونا در جهان: سماجت ویروس و بازگشت محدودیت‌ها

0
115

در حالی که اپیدمی کووید ١٩ در آمریکای لاتین پیش‌روی می‌کند، برخی ایالات آمریکای شمالی نیز شاهد افزایش سریع شمار مبتلایان است. با مشاهدۀ این وضعیت، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از فقدان هماهنگی بین‌المللی در مبارزه با اپیدمی انتقاد کرد و هشدار داد که با ادامۀ سیاست‌های فعلی، غلبه بر کرونا در بسیاری از کشورها ناممکن خواهد بود. 

آنتونیو گوترش در مصاحبه‌ای با آسوشیتد‌پرس که شب گذشته – سه‌شنبه ٢٣ ژوئن/٣ تیر – منتشر شد، گفت: دولت‌ها باید بفهمند که با تک‌روی و انزوا، وضعیتی ایجاد می‌کنند که مطلقاً غیرقابل کنترل خواهد بود. گوترش که در آغاز اپیدمی، خواستار آتش‌بس در همۀ نقاط جنگ‌زده شده بود، اعتراف کرد که خواستۀ او عملی نشده و به طور کلی همکاری‌های بین‌المللی در دوران کرونا  هیچ پیشرفتی نداشته است.

در روزهای اخیر، نگرانی از برخاستن “موج دوم” اپیدمی بار دیگر شدت گرفته است. وجود کانون‌های کوچک بیماری در تمام نقاط دنیا باعث شده که احتمال شیوع گسترده و مهارنشدنی ویروس، تهدیدی دائمی و در عین حال فرساینده باشد.

آمریکا: تجمعات خطرناک

در آمریکا، دکتر آنتونی فاوچی، مشاور دونالد ترامپ که به عنوان متخصص از احترام و اعتبار زیادی در جامعۀ آمریکایی برخوردار است، گفت که در مورد افزایش موارد ابتلا در برخی ایالت‌ها “حقیقتاً نگران” است. به عقیدۀ او دو هفتۀ آینده دوره‌ای بسیار حساس و تعیین‌کننده خواهد بود. وی بدون اینکه از میتینگ انتخاباتی اخیر دونالد ترامپ اسم ببرد، گفت: “اصلا نباید در گروه‌های بزرگ تجمع کنیم”.

در حالی که وضعیت شهرهایی مثل نیویورک بهبود یافته اما در برخی ایالات غرب و جنوب، افزایش سریع شمار مبتلایان مشاهده می‌شود. به عنوان مثال در تگزاس، فرماندار از همۀ مردم خواست که “در خانه بمانند”. طی دو هفتۀ اخیر، تقریباً نیمی از پنجاه ایالت آمریکا شاهد گسترش بیماری بوده‌اند.

روزنامۀ آمریکایی نیویورک تایمز خبر می‌دهد که اتحادیۀ اروپا در نظر دارد که بعد از بازگشایی مرزهایش، ورود شهروندان آمریکایی را همچنان ممنوع نگاه دارد. این خبر از سوی مسئولان اروپایی تأیید نشده اما طبق برنامه قرار است که از روز اول ژوئیه/١١ تیر، مرزهای اتحادیۀ اروپا به روی افرادی که خارج از اتحادیه به سر می‌برند باز شود. اما نیویورک تایمز می‌نویسد که اروپاییان شروطی را تعیین کرده‌اند که کشورهای مبدأ باید رعایت کنند وگرنه اتحادیه اروپا شهروندان این کشورها را راه نخواهد داد. به نوشتۀ این روزنامه، اتحادیه اروپا فعلاً فهرستی از کشورهای مجاز تهیه کرده اما ایالات متحده در این فهرست حضور ندارد.

کشورهای اروپایی: پیشگیری موج دوم

در بریتانیا، گروهی از پزشکان و متخصصان بهداشت از دولت خواستند که کشور را برای “خطر موج دوم” آماده کند. یک روز بعد از آن که بوریس جانسون تاریخ بازگشایی رستوران‌ها و سینماها و موزه‌ها و آرایشگاه‌ها را اعلام کرد، متخصصان انگلیسی در نامه‌ای سرگشاده نوشتند: “با اینکه پیش‌بینی تحولات اپیدمی در بریتانیا بسیار دشوار است اما وجود کانون‌های پراکندۀ بیماری، احتمال بروز موج دوم را به یک خطر جدی تبدیل کرده است”. مطابق برنامۀ دولت، بزرگ‌ترین مرحلۀ بازگشایی از روز ۴ ژوئیه/١۴ تیر در بریتانیا آغاز خواهد شد. در بریتانیا تاکنون نزدیک به ۴٣هزار نفر قربانی کرونا شده‌اند. اما برخی مؤسسات خصوصی معتقدند که شمار مرگ به علت کووید١٩ از ۵٢هزار مورد هم بیشتر است.

در فرانسه، با اینکه اینجا و آنجا کانون‌های بسیار محدود بیماری وجود دارد، اما روند بازگشت به وضعیت عادی با شتاب پیش می‌رود. فرودگاه اورلی پاریس که نزدیک به سه ماه بسته بود از روز جمعۀ آینده شروع به کار خواهد کرد. در مرحلۀ اول، روزانه حدود ٧٠ پرواز ورودی و خروجی در این فرودگاه انجام خواهد شد. فرودگاه اورلی در شرایط عادی روزی ۶٠٠ پرواز داشت.

با اینحال، همۀ کارشناسان از بی‌احتیاطی‌های فزاینده نگرانند. پرفسور یزدان یزدان‌پناه گفت که برگزاری تجمعات به مناسبت جشن موسیقی (شب اول تابستان) چندان عاقلانه نبوده است. او گفت احتمال دارد برخی از شرکت‌کنندگان در این جشن‌ها، یکی دو هفتۀ دیگر در بیمارستان بستری باشند.

ما دولت آلمان از روز سه‌شنبه ٢٣ ژوئن/٣ تیر، با قاطعیت و بدون ملاحظه ۶٠٠هزار نفر را در قرنطینه قرار داد. در یک کشتارگاه آلمانی که بزرگ‌ترین کشتارگاه اروپاست، ناگهان ١۵۵٠ نفر به ویروس کرونا آلوده شده‌اند. وزیر بهداشت آلمان هشدار داده است که آلودگی در یک ایالت می‌تواند به سرعت به سراسر کشور سرایت کند و باعث بروز موج دوم کرونا با ابعادی گسترده شود. با توجه به این وضعیت، دولت اتریش هم سفر به ایالت مرکزی “وستفالن” آلمان را برای شهروندان خود ممنوع کرد.

آمریکای لاتین: اقدامات نیم‌بند بی‌فایده است

به نظر می‌رسد که آمریکای لاتین همچنان در موج اول اپیدمی مانده باشد. این قارّه دیرتر از اروپا و خاورمیانه با کرونا درگیر شد و هنوز هم به شدت گرفتار آنست. تلفات در این منطقه از صدهزار نفر فراتر رفته و شمار مبتلایان به ویروس روز به روز بیشتر می‌شود. در کشور پرو، تاکنون ٢٠٠ نفر از مأموران پلیس جان باخته‌اند و ١۵هزار تن از کسانی که مأمور نظارت بر قرنطینه و مقررات بهداشتی بوده‌اند به کرونا مبتلا شده‌اند.

در برزیل که آخرین آمار تلفات بیش از ۵٢هزار نفر است، بسیاری از خانواده‌های اقوام بومی به جنگل‌ها پناه برده و یا ورود بیگانگان به روستاهای خود را ممنوع کرده‌اند. وضعیت در مکزیک و شیلی نیز نگران‌کننده است. در این شرایط دولت کلمبیا تصمیم گرفت که وضعیت اضطراری و خانه‌نشینی را حداقل تا ١۵ ژوئیه/٢۵ تیر تمدید کند.

رادیوفرانس نوشت؛ و بالاخره در استرالیا، بعد از اینکه یک کانون اپیدمی در شهر ملبورن شناسایی شد، ارتش برای مقابله با کرونا به میدان آمد. استرالیا که تاکنون فقط ١٠٣ نفر تلفات داشته، طی هفتۀ گذشته ناگهان ١٠ مورد آلودگی را کشف کرد و شدیداً نگران شد. حال، برای انجام تست و احیاناً ایجاد محوطه‌های کوچک قرنطینه، ارتش به یاری دولت آمده است.