کرونا جهان؛ شمار مبتلایان در ایران به بیش از ۱۰۳ هزار نفر رسید

0
158

آمار رسمی مبتلایان به کرونا درسراسر جهان تا ظهر پنج‌شنبه به بیش از ۳ میلیون و ۸۳۶ هزار نفر و شمار جان باختگان آن به بیش از ۲۶۵ هزار نفر رسید.

ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱ میلیون و۲۶۳ هزار مبتلا همچنان در صدر رتبه‌بندی جهانی کشورهای گرفتار با کووید۱۹ قرار دارد و شمار قربانیان این بیماری در این کشور نیز به بیش از ۷۴ هزار نفر رسیده است.

در اروپا برخلاف کشورهایی همچون اسپانیا، ایتالیا و فرانسه که از کاهش سرعت ابتلا به این بیماری سخن می‌گویند، روسیه اکنون به کانون این بحران تبدیل شده است. تنها در ۲۴ ساعت منتهی به پنج‌شنبه بیش از ۱۱ هزار نفر در روسیه به کرونا آلوده شده و ۸۸ نفر نیز جان باخته‌اند.

آخرین آمار و اطلاعات مربوط به شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان در روز پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹خورشیدی (۷ مه ۲۰۲۰ میلادی) را در اینجا دنبال کنید.

کرونا در ایران

وزارت بهداشت ایران آمار رسمی مبتلایان به کووید۱۹ را ۱۰۳ هزار و ۱۳۵ نفر و آمار قربانیان را ۶ هزار و ۴۸۶ نفر اعلام کرد.

بنا بر اعلام رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه، طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر پنج‌شنبه ۶۸ نفر در ایران در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

۳.۲ میلیون نفر دیگر به بیکاران آمریکا در هفته گذشته اضافه شد

داده‌های منتشر شده از سوی دولت ایالات متحده آمریکا نشان می دهد که با وجود اینکه تعداد بیکاران در آمریکا هفته گذشته کمی کاهش داشته است با این وجود هنوز آمار ۳.۲ میلیون نفری اضافه شده به بیکاران در هفته گذشته شوک‌آور ارزیابی می شود.داده‌های وزارت کار آمریکا نشان می دهد که از اواسط ماه مارس تاکنون که ویروس کرونا در آمریکا شیوع یافت و به تعطیلی بسیاری از مشاغل انجامید، حدود ۳۳.۵ میلیون نفر در این کشور بیکار شده‌اند.روند ابتلا به ویروس کرونا همچنان در آمریکا صعودی است و تعداد مبتلایان تاکنون به بیش از یک میلیون و ۲۶۶ هزار نفر رسیده است که بالاترین تعداد در کل جهان است. تعداد جان‌باختگان نیر با فاصله بسیار زیاد از دیگر کشورها به بیش از ۷۴ هزار نفر رسیده است.

رویتزر: کرونا سیستم بهداشتی در آفریقا را با مشکلات زیادی مواجه می کند

شیوع ویروس کرونا در کشورهای آفریقایی در حالی در حال افزایش است که این منطقه از جهان از امکانات بیمارستانی اندکی برخوردار است.به گزارش رویترز در آفریقا به ازای هر یکصد هزار نفر تنها یک تخت اورژانس و یک دستگاه وانتیلاتور وجود دارد.بر اساس پیش بینی محققان، حتی در بهترین سناریو برای شیوع کرونا، این قاره دست کم به ۱۰ برابر امکانات موجود نیاز دارد.نتایج بدست آمده از کمبود‌ها در سیستم درمانی در آفریقا از یک نظرسنجی در ۵۴ کشور این منطقه بدست آمده است.سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است که آفریقا با ۱.۳ میلیارد جمعیت می تواند مرکز بعدی شیوع کرونا در جهان باشد.تاکنون ۵۱ هزار مورد ابتلا به کووید-۱۹ در قاره آفریقا شناسایی شده است با این حال بخاطر عدم وجود امکانات برای انجام تست وسیع ، اطلاعات بدست آمده از این قاره احتمالا فاصله زیادی با واقعیت دارد.

پایان قرنطینه در پایتخت گرجستان از هفته آینده

گرجستان اعلام کرده است که از روز دوشنبه ۱۱ مه، قرنطینه تفلیس پایتخت را پایان می دهد و فروشگاهها می توانند به تدریج کارشان را از سر بگیرند.جورجی گاخاری، نخست وزیر گرجستان  اعلام کرده است که قرنطیه شهر روستاوی که از شهرهای بزرگ گرجستان به شمار می رود از روز پنجشنبه ۱۴ مه برداشته می شودشیوع کرونا در گرجستان اندک گزارش شده است و تاکنون تنها ۶۱۵ مورد ابتلا به کووید-۱۹ در این کشور شناسایی شده است. تاکنون نیز تنها ۹ نفر جان‌باخته‌اند.

کرونا در سوئد؛ تعداد جان‌باختگان از ۳ هزار نفر عبور کرد

با فوت ۹۹ نفر در روز پنجشنبه، تعداد جان‌باختگان  در اثر بیماری کووید-۱۹ در سوئد به ۳۰۴۰ نفر رسید.تعداد کل مبتلایان به این بیماری در سوئد به بیش از ۲۴ هزار نفر رسیده است.سوئد در مواجه با شیوع کرونا، رویکرد به مراتب نرمتری نسبت به دانمارک، نروژ و فنلاند اتخاذ کرده است و بیشتر مدارس، مغازه‌ها و رستوران‌ها در این کشور باز هستند و این کشور مبنای مبارزه با شیوع کرونا را بر اساس اقدامات داوطلبانه، فاصله اجتماعی و رعایت بهداشت متمرکز کرده است.میزان مرگ و میرها در سوئد نسبت به جمعیت، به مراتب بیشتر از دانمارک، نروژ و فنلاند است، کشورهایی که مقاماتشان رویکرد سختگیرانه‌تری برای مبارزه با شیوع کرونا اتخاذ کرده‌اند.

ویروس کرونا؛ افزایش تعداد مبتلایان در روسیه به بیش از ۱۷۷ هزار نفر

روند افزایش تعداد مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ روز پنجشنبه روسیه را در جایگاهی بالاتر از فرانسه و آلمان قرار داده است.روسیه روز پنجشنبه بیش از ۱۱ هزار مورد ابتلای جدید به کووید-۱۹ را اعلام کرده است و با بیش از ۱۷۷ هزار مورد ابتلا در طبقه بندی کشورها در جایگاه پنجم قرار گرفته است.تعداد جان‌باختگان نیز با اضافه شده ۸۸ مورد جدید در روز پنجشنبه، به ۱۶۲۵ نفر بالغ شده است. به گزارش رویترز نیمی از کل جان‌باختگان  در روسیه، در شهر مسکو فوت کرده‌اند.سرگئی سوبیانین، شهردار مسکو گفته است که تحقیقات نشان می دهد تعداد واقعی مبتلایان در مسکو حدود ۳۰۰ هزار نفر است.مقامات مسکو اعلام کرده‌اند که تعداد پروندها به شدت در حال افزایش‌ است زیرا تعداد تست‌ها را در مسکو افزایش داده ایم. روسیه اعلام کرده است که بیش از ۴.۸ میلیون تست کرونا تاکنون انجام داده است.شهردار مسکو گفته است که علیرغم گسترش عفونت، علائم دلگرم‌کننده‌ای مشاهده می کنیم زیرا تعداد افرادی که در دو هفته گذشته در مسکو بستری شده‌اند تثبیت شده است و روز پنج‌شنبه تعداد بیشتری از بیمارستان مرخص شده‌اند.روسیه قرار است از روز سه‌شنبه آینده ۱۲ مه، قرنطینه را برای برخی از مشاغل بردارد. روسیه اعلام کرده است که از ۱۲ مه هر کسی که از وسایل نقلیه عمومی استفاه کند باید ماسک و دستکش داشته باشد.شهروندان روسیه اکنون در ششمین هفته قرنطیه به سر می برند.

کرونا در افغانستان؛ با شناسایی ۱۷۱ مورد جدید تعداد مبتلایان به ۳۵۶۳ نفر رسید

بر اساس آمار رسمی منتشر شده، بیش از ۳۵۰۰ نفر تاکنون درافغانستان به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. همچنین در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷۱ مورد جدید ابتلا نیز شناسایی شده است.تعداد جان باختگان این بیماری نیز تاکنون ۱۰۶ نفر اعلام شده است.به گفته دکتر وحید مجروح، سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، بیشتر مبتلایان به کووید-۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته به هرات با ۴۵ مورد، کابل ۳۴ مورد و پکتیا با ۱۸ مورد اختصاص دارند.

فرانسه برنامه پایان قرنطینه را بعد از نزدیک به ۲ ماه قرنطینه کامل اعلام می کند

ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه قرار است روز پنجشنبه برنامه مرحله‌بندی شده پایان قرنطینه در فرانسه را اعلام کند.فرانسه نزدیک به دو ماه است که در قرنطینه کامل قرار دارد و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور به شکل قابل توجهی تعطیل شده‌اند.تهیه نقشه شیوع ویروس کرونا که مناطق مختلف را به مناطق قرمز (شیوع و ریسک بالا) ، مناطق نارنجی (شیوع و ریسک متوسط) و مناطق سبز (شیوع و ریسک کم) تقسیم بندی کرده است احتمال در اعلام پایان قرنطینه در فرانسه نقش بازی کنند.فرانسه قرار است روز دوشنبه ۱۱ مه (چهار روز دیگر) پایان قرنطینه در کشور را اعلام کند با این حال پایان قرنطینه برای همه مناطق فرانسه به یک شکل نخواهد بود، همچنین امکان مسافرت تنها در شعاع یکصد کیلومتری مجاز خواهد بود.در ارتباط با بازگشایی مدارس، ابتدا مدارس پیش دبستانی و دبستان‌ها باز خواهد شد و تصمیم گیری برای مدارس راهنمایی و دبیرستان به بعد موکول خواهد شد.

پاکستان؛ پایان قرنطینه از روز شنبه علی رغم روند افزایشی ابتلا به کووید-۱۹

عمران خان، نخست وزیر پاکستان از پایان قرنطینه در پاکستان از روز شنبه خبر داده است.این تصمیم در حالی گرفته شده است که ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در پاکستان همچنان روندی افزایشی دارد.عمران خان روز پنجشنبه گفت که این تصمیم به این دلیل گرفته شده است که تعداد زیادی از افراد فقیر و کارگران در این کشور دیگر نمی توانند در شرایط قرنطینه زنده بمانند و باید کار کنند.در پاکستان تاکنون بیش از ۲۴ هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و ۵۶۴ نفر نیز جانشان را از دست داده اند. با این حال روند ابتلا در پاکستان در حال افزایش است و تنها در روز پنجشنبه ۱۵۲۳ مورد جدید ابتلا شناسایی شده است.

فرماندار سائو پائولو:‌ ما باید با دو ویروس مبارزه کنیم: کرونا و بولسونارو

‌ژوان دورو، فرماندار سائو پائولو که ثروتمندترین ایالت برزیل به شمار می رود گفته است که ما در برزیل باید با دو ویروس مبارزه کنیم: ویروس کرونا و بولسونارو.

فرماندار سائو پائولو پیش از بحران شیوع کرونا از متحدان ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل بود با این حال اختلاف بر سر چگونگی مدیریت شیوع ویروس کرونا در برزیل، آنها را از هم جدا کرده است

فرماندار سائو پائولو در سطح ایالت قرنطینه وسیع به اجرا گذاشته است اما رئیس جمهوری برزیل  می گوید تنها اقشار آسیب‌پذیر در خانه بمانند و مشتاق آن است که افراد به محل کار خود برگردند.

بولسونارو به کرات خطر شیوع ویروس کرونا را کم اهمیت جلوه داده است و ماه گذشته حتی به تظاهرات ضد قرنطینه پیوست و در ویدیویی که از او منتشر شد در حال سرفه کردن بدون پوشاندن دهانش دیده شد.

چین: همچنان پشتیبان سازمان جهانی بهداشت هستیم

دولت چین ضمن محکوم کردن اتهاماتی که از سوی ایالات متحده آمریکا علیه پکن مطرح شده است، اعلام کرد که همچنان پشتیبان تلاش‌های سازمان جهانی بهداشت برای شناسایی منشاء ویروس کرونا است.

یورونیوز گزارش داد؛ مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا طی روزهای گذشته چین را بارها به عدم شفافیت در موضوع کرونا و عدم اطلاع رسانی به موقع که باعث شیوع جهانی آن شید، متهم کرده است.