کانادا بطور مستقل درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط سپاه تحقیق می‌کند

0
290

کانادا در حال تشکیل تیمی برای بررسی شواهد و اطلاعات مربوط به سرنگونی هواپیمای اکراینی توسط پدافند سپاه پاسداران جمهوری اسلامی است؛ حادثه‌ای که ژانویه گذشته روی داد و باعث کشته شدن همۀ ۱۷۶ سرنشین هواپیما شد.

دفتر فرانسوا فیلیپ شامپین، وزیر خارجه کانادا به آسوشیتدپرس گفت که قرار است این تیم تمام اطلاعات و شواهد مربوط به این حادثه را جمع‌آوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل کند و به دولت کانادا در مورد اعتبار این اسناد مشاوره دهد.

آقای شامپین نیز اعلام کرد: «این گام دیگری برای کشف حقیقت و بازخواست رژیم جمهوری اسلامی و عدالت‌خواهی برای خانواده‌های قربانیان است. ما به نمایندگی از طرف خانواده‌های قربانیان برای به دست آوردن عدالت از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.»

این هواپیما که تهران را به مقصد کی‌یف، پایتخت اوکراین ترک کرده بود، با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه از چند کشور، شامل ۸۲ ایرانی و بیش از ۵۰ کانادایی که برخی از آنها ایرانیان دو تابعیتی بودند، همچنین ۱۱ اوکراینی هدف پدافند سپاه قرار گرفت.

شلیک به این هواپیما در همان شبی رخ داد که جمهوری اسلامی یک حمله موشکی را علیه یکی از پایگاه‌های نظامیان آمریکا در عراق به اجرا گذاشت. بعدها اعلام شد که ضد حملۀ جمهوری اسلامی این هواپیما را با موشک آمریکا اشتباه گرفته است.

یورونیوز نوشت؛ دولت کانادا پیش از این گزارش‌های جمهوری اسلامی درباره این حادثه را محدود و حاوی اطلاعات انتخابی دانسته و رد کرده بود. اوتاوا اعلام کرده بود که تهران هنوز به پرسش‌های بسیاری درباره این حادثه پاسخ نداده است.