پیام دو پهلوی قالیباف در رابطه با پذیرفته نشدنش از سوی ولادیمیر پوتین؛ نوشتاری از فرامرز دادرس، کارشناس امنیتی

0
405

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به مسکو رفت تا حکم ریاست جمهوری اش در تابستان آینده را پیشاپیش از پوتین دریافت کند،  و از هم‌ اکنون خوراک تبلیغاتی مبارزه انتخاباتی خود را به  مردم ایران بخوراند.

اما پوتین با توجه به اینکه قالیباف حامل پیام خامنه ای رهبر بود،  وی را به بهانه‌های دیپلوماسی  نپذیرفت و قالیباف و رهبر در این شرایط حساس جهانی و روی کار آمدن آقای بایدن در آمریکا بشدت تحقیر شدند.

اما قالیباف در واکنش به بی محلی از سوی پوتین، تصمیم گرفت که به نوعی این اهانت از سوی پوتین رهبرقدرتمند روسیه را بدون پاسخ نگذارد.

قالیباف در همان مسکو اظهارات عجیب و غریب ولی مهمی درباره مداخلات جمهوری اسلامی در منطقه و مسأله موشکی کشور کرد. این اظهارات به هیچ وجه خوشایند روسیه و پوتین نخواهد بود.

قالیباف با این اظهارات ضمن هشدار به روسیه در زمینه تغییر سیاست‌های احتمالی جمهوری اسلامی در برابرغرب،  همزمان به دولت جدید آمریکا، اسرائیل و دولت های غربی و مردم ایران پیام داد؛  که جمهوری اسلامی به اشتباهات خود پی برده و دریافته که ادامه حضور نظامی و تحریک آمیز در منطقه و ارتقای قدرت تسلیحات موشکی ایران،  برای کشور سود آور نبوده و به نوعی  به قدرت‌های غربی و مردم ایران  تفهیم کرد  که حاضر است دست از این سیاست بردارد.

قالیباف نخستین مقام بلند پایه و شاغل جمهوری اسلامی که اعتراف کرد:

« پیشرفت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه های نظامی و صنایع موشکی یا نفوذ منطقه ای آن، هیچ دست‌آورد اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران نداشته است ».

قالیباف افزود : « عمق استراتژیک ما دو هزار کیلومتر شده است،اما متاسفانه در حوزۀ اقتصادی عمق استراتژیک ما به اندازۀ  یک خمپارۀ ٦٠ [میلیمتری هم] نیست». 

یک خمپاره نسل جدید شصت میلیمتری،  بردی میان هفتاد متر تا حدود سه کیلومتر دارد ، در حالیکه طول و عرض شهر تهران 150 در 30  کیلومتر می‌باشد.

قالیباف در آستانه 22 بهمن ماه  و روی کار آمدن حکومت اسلامی در ایران ، به شکست سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراف کرد و گفت با این حال « ما نمی توانیم تولیدات خود را دو هزار کیلومتر آن طرف تر به فروش برسانیم».

جالب است ؛ قالیباف  رفته بود ضمن تبلیغ برای رئیس جمهور شدن خود در ملاقات با ولادیمیر پوتین،  از سوی رهبر به روسیه قول دهد که « هیچ اتفاقی در [مناسبات تهران با] غرب، کمترین تاثیری بر روابط راهبردی حکومت اسلامی با روسیه نخواهد گذاشت» پس از بی محلی پوتین ناگهان تغییر موضع داد و سخنانی دلنشین برای دولت جدید آمریکا، اسرائیل و غرب بر زبان راند.

8 فوریه 2021