پیام آمریکا به مناسبت بیستمین سالگرد سرکوب دانشجویان؛ در کنار مردم ایران برای آینده‌ای بهتر ایستاده‌ایم

0
247

ایالات متحده در بیستمین سالگرد سرکوب دانشجویان در حمله به کوی دانشگاه در سال ۱۳۷۸، از این واقعه یاد کرد و اعلام کرد در کنار مردم ایران برای آینده‌ای بهتر ایستاده است.

مورگان اورتگاس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده سه شنبه ۱۸ تیر به وقت واشنگتن در توئیتر نوشت: «در یابود بیستمین سالگرد جنبش دانشجویی در ایران در سال ۷۸، ما همواره سرکوب بیرحمانه دانشجویان و فعالین که به دنبال آزادی بیان و تجمع هستند را توسط رژیم جمهوری اسلامی محکوم می کنیم. ما در کنار آنهایی که آینده ای بهتر برای ایران می خواهند، ایستاده‌ایم.

بیست سال پیش، گروهی از دانشجویان خوابگاه دانشگاه تهران در شامگاه پنجشنبه ۱۷ تیر در مقابل کوی دانشگاه در اعتراض به تعطیلی روزنامه «سلام» تجمع کردند. این روزنامه سندی از سعید امامی عضو ارشد اطلاعات به دری نجف‌آبادی منتشر کرده بود که خواستار محدودیت مطبوعات بود. سعید امامی بعد از قتل های زنجیره‌ای از سوی حکومت به عنوان آمر قتل‌های زنجیره‌ای معرفی شده بود. بعد از انتشار این نامه، روزنامه سلام تعطیل شد.

اعتراض دانشجویان در بامداد جمعه با حمله نیروهای بسیج و پلیس روبرو شد و در این بین دست‌کم یک دانشجو به نام عزت ابراهیم نژاد کشته شد و چند نفر از جمله «سعید زینالی» از آن زمان ناپدید شدند.

به گزارش صدای آمریکا؛ سرکوب دانشجویان بر شدت اعتراضات افزود اما دولت محمد خاتمی که نگران فراتر رفتن مطالبات دانشجویان و اعتراضات گسترده بود، سعی در مهار تجمعات کرد و وعده برخورد با متخلفان داد. با اینکه نقش نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در این حمله محرز بود، در نهایت یکی از سربازان به جرم سرقت یک دستگاه ماشین ریش‌تراش از خوابگاه، محکوم شد.